Begin 2024 stelden stadsinspecteurs op 700 Antwerpse werven maar liefst 1.900 overtredingen vast: gebrekkige signalisatie, niet-aangekondigde werken, slecht hersteld openbaar domein. Als antwoord trad op 1 januari 2025 een nieuw retributiereglement in werking als onderdeel van de zogenaamde 'Code Nuts'. Het moest nuts- en telecombedrijven eindelijk verplichten om deftig werk te leveren op het openbaar domein.
Maar amper een jaar later werd dat reglement alweer opgeborgen. Telecombedrijven vochten het juridisch aan en weigerden te betalen. Een gelijkaardig reglement in Dendermonde kreeg een negatief advies van de auditeur bij de Raad van State. Resultaat: de Code Nuts mist tanden, en Antwerpen staat met lege handen.