De Grote Verbinding, ambitie in kleine letters

Publicatiedatum

Auteur

Sam Voeten

Deel dit artikel

Ondanks de torenhoge ambities van het bestuur brengt De Grote Verbinding niet de verhoopte boost op huisvesting en tewerkstelling.

Dat werd pijnlijk duidelijk na enkele tussenkomsten van raadsleden Sam Voeten en Caroline Bastiaens. We bevroegen zowel schepen Caluwaerts als Van Doesburg over de belangrijke eerste passages van het bestuursakkoord. Daar staat met stip bovenaan het verlanglijstje van dit bestuur (onder punt 1 dan nog wel) dat:

Samen met AG VESPA en de private sector voorzien we in kwalitatieve huisvesting van arbeiders, bedienden en projectleiders die de komende jaren aan de slag gaan in Antwerpen. We dragen op deze manier bij tot een grootschalige, versnelde renovatie en uitbreiding van het bestaand (sociaal en betaalbaar) woonaanbod in Antwerpen.

Voor wie de Kennedytunnel al eens doorkomt, je kan er inderdaad niet meer naast kijken: een van de grootste werven die Antwerpen/België/Europa ooit zag is in volle ontwikkeling. Doel? De files rond Antwerpen wegvegen. En niet onbelangrijk daarbij zijn de resem aan projecten die daarbij horen om de stad groener en leefbaarder te maken. 18 leefbaarheidsprojecten zouden prioritair worden gerealiseerd. Het gaat onder meer om zeven ‘Ringparken’ en een fietsbrug over de Schelde. Groene Vesten en West werden daarbij als eersten naar voren geschoven.

Maar er gingen vooral ook kansen liggen voor onze werkgelegenheid. Er was sprake van duizenden jobs, waarbij dit college opportuniteiten zag voor de jonge Antwerpenaren. Waarbij we Antwerpse werkzoekenden beter gingen ondersteunen, begeleiden en omscholen. Voormalig schepen Marinower gaf aan, dat na veel voorbereidend werk, 2022 het eerste echt jaar van de toeleidingen zou worden. Helaas blijkt uit het antwoord van schepen Caluwaerts dat ook deze doorstart een mager beestje zal zijn. Het opleidingscentrum moet nog gebouwd worden. Geen 180, maar enkele tientallen. Een vijftigtal schatte de schepen. Echt scherpe cijfers kon de schepen nog niet geven, want het jaar is nog niet om. Maar er zijn bijvoorbeeld maar 9 uitstromers in een arbeidsgericht traject naar de Oosterweelwerken. Dat is bedroevend weinig.

Ook het antwoord van schepen Van Doesburg was niet om vrolijk van te worden. Uit juridisch onderzoek blijkt dat het tijdelijk huisvesten van arbeidsmigranten niet kan vallen onder het huidig woondecreet of het logiesdecreet. Waarop de schepen in haar antwoord de verantwoordelijkheid doorschuift naar de aannemers. Zij moeten dan maar zorgen voor onze stedelijke ambities? Daarnaast komt er slechts een locatie aan de Galjoenstraat, waar een werfinrichting en eventuele huisvesting kan komen. Allemaal erg ver weg van de Grote ambities van de Grote Verbinding.

Nieuws

"Wie is het? - wijkagent edition"

1 op 4 Vlamingen voelt zich vaak of altijd onveilig in de eigen buurt. “Dat mensen zich onveilig voelen wanneer ze zich in hun eigen buurt begeven, mogen we als samenleving niet accepteren”, stelt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, die van veiligheid in de eigen buurt een speerpunt maakt voor de nakende gemeenteraadsverkiezingen. Met een grotere rol voor de wijkinspecteur wil de partij het veiligheidsgevoel in Vlaanderen versterken. Uit onderzoek van VRT NWS blijkt immers dat 68 procent van de 1501 bevraagden hun wijkagent niet kennen.

De slinger passeert altijd over het centrum

“Een stem op De Wever is N-VA een carte blanche geven over wie waarnemend burgemeester wordt. De Antwerpenaar hoort te weten wie de stad zal besturen. Blijkbaar verdient de Antwerpenaar dat respect niet.” Antwerps CD&V-lijsttrekker Pieter De Cock komt met de fiets aan op de plaats van afspraak. Over zijn schouder hangen drie kokers met campagnemateriaal. “Dit was misschien niet mijn beste idee”, lacht De Cock.

Toiletplan: because we give a shit

Cd&v Antwerpen stelt naar aanloop van de verkiezingen een toiletplan voor. Cd&v wilt naar analogie met openbare toiletten aan tankstations in Duitsland of Frankrijk, een systeem ontwikkelen waarbij meer openbare toiletten worden voorzien in de stad. “Er zijn in Antwerpen belachelijk weinig openbare toiletten, en naar toilet kunnen gaan is echt een basisrecht. We wentelen dat nu af op onze horeca en handelszaken, terwijl zij dat probleem niet zouden moeten opvangen. En met ons toiletplan willen we net onze ondernemers ondersteunen, want een toiletbezoek kost in ons voorstel een euro en in ruil krijg je een voucher van een euro terug om te besteden bij aangesloten ondernemers. Een win-win voor de stad en onze middenstand! Because we give a shit.” stelt lijsttrekker De Cock.