De Grote Verbinding, ambitie in kleine letters

Publicatiedatum

Auteur

Sam Voeten

Deel dit artikel

Ondanks de torenhoge ambities van het bestuur brengt De Grote Verbinding niet de verhoopte boost op huisvesting en tewerkstelling.

Dat werd pijnlijk duidelijk na enkele tussenkomsten van raadsleden Sam Voeten en Caroline Bastiaens. We bevroegen zowel schepen Caluwaerts als Van Doesburg over de belangrijke eerste passages van het bestuursakkoord. Daar staat met stip bovenaan het verlanglijstje van dit bestuur (onder punt 1 dan nog wel) dat:

Samen met AG VESPA en de private sector voorzien we in kwalitatieve huisvesting van arbeiders, bedienden en projectleiders die de komende jaren aan de slag gaan in Antwerpen. We dragen op deze manier bij tot een grootschalige, versnelde renovatie en uitbreiding van het bestaand (sociaal en betaalbaar) woonaanbod in Antwerpen.

Voor wie de Kennedytunnel al eens doorkomt, je kan er inderdaad niet meer naast kijken: een van de grootste werven die Antwerpen/België/Europa ooit zag is in volle ontwikkeling. Doel? De files rond Antwerpen wegvegen. En niet onbelangrijk daarbij zijn de resem aan projecten die daarbij horen om de stad groener en leefbaarder te maken. 18 leefbaarheidsprojecten zouden prioritair worden gerealiseerd. Het gaat onder meer om zeven ‘Ringparken’ en een fietsbrug over de Schelde. Groene Vesten en West werden daarbij als eersten naar voren geschoven.

Maar er gingen vooral ook kansen liggen voor onze werkgelegenheid. Er was sprake van duizenden jobs, waarbij dit college opportuniteiten zag voor de jonge Antwerpenaren. Waarbij we Antwerpse werkzoekenden beter gingen ondersteunen, begeleiden en omscholen. Voormalig schepen Marinower gaf aan, dat na veel voorbereidend werk, 2022 het eerste echt jaar van de toeleidingen zou worden. Helaas blijkt uit het antwoord van schepen Caluwaerts dat ook deze doorstart een mager beestje zal zijn. Het opleidingscentrum moet nog gebouwd worden. Geen 180, maar enkele tientallen. Een vijftigtal schatte de schepen. Echt scherpe cijfers kon de schepen nog niet geven, want het jaar is nog niet om. Maar er zijn bijvoorbeeld maar 9 uitstromers in een arbeidsgericht traject naar de Oosterweelwerken. Dat is bedroevend weinig.

Ook het antwoord van schepen Van Doesburg was niet om vrolijk van te worden. Uit juridisch onderzoek blijkt dat het tijdelijk huisvesten van arbeidsmigranten niet kan vallen onder het huidig woondecreet of het logiesdecreet. Waarop de schepen in haar antwoord de verantwoordelijkheid doorschuift naar de aannemers. Zij moeten dan maar zorgen voor onze stedelijke ambities? Daarnaast komt er slechts een locatie aan de Galjoenstraat, waar een werfinrichting en eventuele huisvesting kan komen. Allemaal erg ver weg van de Grote ambities van de Grote Verbinding.

Nieuws

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.

Zwerfsignalisatie

Werfsignalisatie wordt in onze stad nog al eens gemakkelijk zwerfsignalisatie. Het valt elke keer weer op hoeveel borden er op onze stoepen achterblijven na werken en hoe lang ze daar nog blijven rondslingeren.