Minder mobiele reizigers uit Borsbeek zijn slechter af na de fusie van Borsbeek met Antwerpen. Cd&v-raadslid Pieter De Cock bevroeg tijdens de Antwerpse commissieweek twee schepen (resp. Van de Kelder en Van Doesburg) over het stopzetten van de samenwerking met Borsbeekse mindermobielencentrale MiMoSa. Uit hun antwoorden bleek dat 2/3de van de gebruikers eigenlijk in de kou blijft staan.
Mindermobielencentrale MiMoSa is een dienst die vrijwillige chauffeurs en minder mobiele gebruikers samenbrengt. MiMoSa organiseert vervoer op maat voor de inwoners van de gemeenten Boechout, Wijnegem en Wommelgem dankzij een samenwerkingsverband tussen de OCMW’s van de drie gemeenten. Daar ontbrak plots eentje in het rijtje: Borsbeek.
Bij navraag op de commissie van schepen Lien Van de Kelder werd duidelijk dat deze samenwerking, door de fusie, inderdaad werd stopgezet en de 55 gebruikers een duurder alternatief aangeboden kregen met de taxicheques. Iets wat nog maar 16 gebruikers van MiMoSa effectief deden. De vraag is dus: wat met die andere 39 minder mobiele reizigers uit Borsbeek? De Cock: “Een fusie heeft veel effecten, maar niet dat mensen plots stoppen met participeren aan de maatschappij. Het is onmogelijk dat die 39 minder mobiele reizigers plots geen nood meer hebben aan buiten komen, maar het is redelijk waarschijnlijk dat het nieuwe aanbod simpelweg ontoereikend en duurder is voor hen. Dat minidervalide of minder mobiele mensen plots slechter af zijn door het verschuiven van de stadsgrens, werpt een donkere schaduw op het fusieverhaal van Antwerpen en Borsbeek.”
Raadslid De Cock vroeg daarop schepen Van Doesburg naar een reactie. Want een van de pistes was dat de gebruikers van MiMoSa zelf hun weg hadden gevonden naar het vervoer op maat van het Zorgbedrijf of de door hen ondersteunde mindermobielencentrale. Beiden alternatieven stonden niet in de communicatie aan de eindgebruikers.
Het was een koud antwoord van schepen Van Doesburg. “Eentje om te labelen met “tirez votre plan”. De gebruikers hebben volgens de schepenen een evenwichtig aanbod gekregen voor de taxicheques en moeten hun weg maar vinden. Daarbij kwam ook nog de vaststelling dat de mindermobielencentrale ondersteund door het Zorgbedrijf een initiatief is van vrijwilligers, en eigenlijk met een tekort aan vrijwilligers kampt zodat hun diensten geen alternatief vormen voor de gebruikers in Borsbeek. Dat is niet hoe wij deze overgang zien. Dat de stad geen dubbele mindermobielencentrale nodig heeft, begrijpen we uiteraard. Maar dat we er niet in slagen om 2/3de van de gebruikers uit Borsbeek soepel over te zetten naar ons eigen aanbod en dat ze hun rechten zelf maar moeten uitputten, dat is toch echt onbegrijpelijk voor een kapitaalkrachtige stad als Antwerpen. Deze mensen zitten in vervoersarmoede en hebben die extra ondersteuning absoluut nodig. We mogen hen niet loslaten” stelt Pieter De Cock. Hij roept dan ook op om zo snel als mogelijk die 39 losse eindjes terug vast te knopen en hen een echte oplossing aan te bieden.