Nieuws

Zorg voor een breed en robuust vangnet voor de Antwerpse cultuur, sport –en jeugdverenigingen.

De coronacrisis dwong ons als maatschappij de voorbije weken tot ongeziene ingrepen. Beperkingen vaak die heel wat mensen, bedrijven en organisaties naar adem deden happen. Langzaam keren we terug naar het (nieuwe) normaal, maar de gevolgen van deze crisis zullen we nog lang voelen. Met name onze talrijke Antwerpse cultuur, sport –en jeugdverenigingen zijn kwetsbaar voor de terugslag van deze ongeziene gezondheidscrisis. CD&V vraagt dan ook een langetermijnvisie en extra aandacht voor de talrijke verenigingen, onder meer dankzij een eerlijke verdeling van het Vlaamse noodfonds en extra materiële steun.

Steunaanvragen dak -en thuislozen

Een Antwerpse jongere zit thuis in de knoop en komt in de situtatie dat bij zijn ouders blijven geen veiligheid meer biedt. Zijn ouders wonen zelf niet in de stad, maar in de rand. De jongere trekt daarop naar Antwerpen waar hij bij een vriend kan logeren. Een jeugdwerker komt de hulpvraag op het spoor en gaat met deze jongere naar het OCMW van zijn thuisgemeente. Die vragen: waar sliep je vannacht? Antwoord: bij een vriend in Antwerpen. Ok zeggen ze, dan maken we een afspraak bij het OCMW van Antwerpen. Waarop de jongere samen met zijn begeleider naar het OCMW van Antwerpen trekt. Die hun eerste vraag? Waar sliep je gisteren? Het eerlijke antwoord van onze jongere: bij vriend in Lier, want in Antwerpen lukte het niet meer om langer te blijven. Gevolg: afspraak in Lier.

De molen van Sint-Anneke

CD&V pleit uit monde van gemeenteraadslid Sam Voeten al langer voor het behoud en revitalisering van de molen. Zowel in commissie als tijdens de gemeenteraad hebben we daar al een aantal keer geprobeerd om ook het stadsbestuur daar in mee in te krijgen. Helaas kregen we geen antwoord versierd van de bevoegde schepen met betrekking tot de molen. Opvallend was ook dat we als enige partij steeds het woord namen in dit dossier.

Zuurpruimdading deel 2

Herinnert u zich de #zuurpruimdading nog? Door een procedureslag van drie buurtbewoners lag de werf op de Gedempte Zuiderdokken maandenlang stil. Er waren (terechte) problemen met de mobiliteit, maar en cours de route schrapte men met behulp van een dading ook een sportterrein én élk toekomstig, groot evenement. Dat betekende bijvoorbeeld vaarwel voor Antwerpen Zingt... .

De tweede gemeenteraad van achter een schermpje

Voor wie maar niet gewend geraakt aan de digitale gemeenteraden en al die afkortingen, alvast een korte samenvatting van wat ons maandagavond bezig hield. De gemeenteraad bevatte voor deze tweede digitale sessie alvast minder punten initiatiefrecht dan die van april. Toen moest er noodgedwongen dinsdagavond verder gedebatteerd worden. Het moet gezegd ook deze keer liep het technisch quasi probleemloos, buiten een nukkige pc voor schepen Kennis. Een pluim voor de mensen bij Bestuurszaken en Digipolis.