Heraanleg kruispunt Grotesteenweg – Singel

Publicatiedatum

Auteur

Orry Van de Wauwer

Deel dit artikel

De heraanleg van het kruispunt Grotesteenweg met de Singel in Berchem is gepland in de tweede helft van dit jaar. Deze heraanleg is nodig door de verouderde infrastructuur en onveilige oversteken voor fietsers en voetganger. De verkeersveiligheid zal verhogen door een conflictvrije inrichting. Dit door het afgewerkte kruispunt onmiddellijk aan te sluiten op de Antwerpse verkeerslichtencoördinatiecomputer.

Gevaarlijk kruispunt

De huidige inrichting van het kruispunt Grotesteenweg met de Singel voldoet volgens Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) niet aan de huidige richtlijnen. Dat zegt ze op een vraag van Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V).

“Grotesteenweg-Singel staat gekend als een gevaarlijk verkeerspunt en komt ook voor op de lijst met zwarte verkeerspunten op de Vlaamse gewestwegen”, zegt Van de Wauwer. “Een groot probleem van dit kruispunt situeert zich op de zuidwestelijke hoek. Fietsers en voetgangers die de Mechelsebrug willen oversteken dienen vaak twee keer te wachten. Het verkeerseiland is behoorlijk klein. Nochtans ligt deze kruisbeweging op het enorm drukke Singelfietspad. Soms staan er tot twintig fietsers tegen elkaar gedrukt en deels nog op de rijweg van de bypass.”

Verkeerseiland verdwijnt

Er komt volgens de minister een volledige herinrichting. In het nieuwe ontwerp verdwijnt de bypass voor het rechts afslaande verkeer vanaf de Singel naar de Mechelsebrug. Fietsers en voetgangers krijgen ook op elke hoek van het kruispunt zeer ruime opstelzones. De afslagbewegingen worden conflictvrij. Dat betekent dat wagens voetgangers en fietsers niet kruisen. De werken starten in de tweede helft van 2021. 

Zwarte kruispunt in Antwerpen op de schop

Nieuws

1,5 miljoen reizigers op Antwerpse veren: stap af van de fetisj om een brug te bouwen

In 2023 gebruikten bijna 1.5 miljoen voetgangers en fietsers één van de drie veren over de Schelde in en rond Antwerpen. Voor cd&v Antwerpen tonen deze cijfers nog maar eens de nood aan goede verbindingen om de Schelde te kruisen. “Zorg dat de Antwerpenaar op een goeie manier over de Schelde geraakt, maar stap toch eens af van de fetisj om persé een brug in Antwerpen te willen bouwen”, klinkt het bij Pieter De Cock, jongerenvoorzitter en mobiliteitsspecialist bij cd&v Antwerpen en kandidaat voor het Vlaams Parlement.

Zonder lokalen, geen jeugdwerk

Overal in Vlaanderen dreigen lokalen van jeugdbewegingen verkocht of gecommercialiseerd te worden. Veel jeugdbewegingen maken gebruik van verouderd patrimonium dat in het bezit is van parochies en bisdommen. Dit patrimonium staat onder druk omdat deze parochies en bisdommen niet langer de middelen hebben om deze infrastructuur te onderhouden. “Zonder jeugdlokalen, geen jeugdwerk. Een actieplan en meer financiële steun zijn nodig om onze jeugdlokalen een duurzame toekomst te geven. Jeugdverenigingen zijn onmisbaar in een warme samenleving”, stelt Pieter De Cock, cd&v kandidaat voor het Vlaams Parlement en jarenlang actief binnen de Chiro.