Heraanleg kruispunt Grotesteenweg – Singel

Publicatiedatum

Auteur

Orry Van de Wauwer

Deel dit artikel

De heraanleg van het kruispunt Grotesteenweg met de Singel in Berchem is gepland in de tweede helft van dit jaar. Deze heraanleg is nodig door de verouderde infrastructuur en onveilige oversteken voor fietsers en voetganger. De verkeersveiligheid zal verhogen door een conflictvrije inrichting. Dit door het afgewerkte kruispunt onmiddellijk aan te sluiten op de Antwerpse verkeerslichtencoördinatiecomputer.

Gevaarlijk kruispunt

De huidige inrichting van het kruispunt Grotesteenweg met de Singel voldoet volgens Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) niet aan de huidige richtlijnen. Dat zegt ze op een vraag van Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V).

“Grotesteenweg-Singel staat gekend als een gevaarlijk verkeerspunt en komt ook voor op de lijst met zwarte verkeerspunten op de Vlaamse gewestwegen”, zegt Van de Wauwer. “Een groot probleem van dit kruispunt situeert zich op de zuidwestelijke hoek. Fietsers en voetgangers die de Mechelsebrug willen oversteken dienen vaak twee keer te wachten. Het verkeerseiland is behoorlijk klein. Nochtans ligt deze kruisbeweging op het enorm drukke Singelfietspad. Soms staan er tot twintig fietsers tegen elkaar gedrukt en deels nog op de rijweg van de bypass.”

Verkeerseiland verdwijnt

Er komt volgens de minister een volledige herinrichting. In het nieuwe ontwerp verdwijnt de bypass voor het rechts afslaande verkeer vanaf de Singel naar de Mechelsebrug. Fietsers en voetgangers krijgen ook op elke hoek van het kruispunt zeer ruime opstelzones. De afslagbewegingen worden conflictvrij. Dat betekent dat wagens voetgangers en fietsers niet kruisen. De werken starten in de tweede helft van 2021. 

Zwarte kruispunt in Antwerpen op de schop

Nieuws

Agressiemeldingen bij OCMW bijna verdubbeld

Tussen 2022 en 2024 verdubbelde het aantal agressiemeldingen binnen de Antwerpse dienst Sociale Dienstverlening bijna, waartoe ook het OCMW hoort. Waar er in 2022 al 191 agressiemeldingen waren, liep dit in 2023 verder op tot 217 meldingen en steeg dit in 2024 naar maar liefst 324 agressiemeldingen.

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.