Gratis bestrijding Aziatische hoornaar?

Publicatiedatum

Auteur

cd&v Antwerpen

Deel dit artikel

De Aziatische hoornaar is in heel Vlaanderen aan een stevige opmars bezig. Voor de provincie Antwerpen ging het aantal nesten van 17 in 2021, naar 79 in 2022, 612 in 2023 jaar om af te toppen in 2024 op 1711. In de stad vernietigde de Brandweer Zone Antwerpen in 2023 92 hinderlijke nesten van hoornaars.

Hoewel hij voor mensen in principe geen direct gevaar vormt, is deze invasieve exoot wel degelijk een groot ecologisch probleem. Want hij voedt zich onder meer met honingbijen. De aanwezigheid van een Aziatische hoornaar in de buurt van bijenkasten verstoort bovendien het foerageergedrag van de werksters waardoor de honingproductie stopt. Reden te meer om deze diersoort met stip bovenaan de kill list te zetten. De stad probeert nestopbouw te voorkomen door zwervende koninginnen tijdig af te vangen met lokvallen die het Vlaams Agentschap Landbouw en Visserij ter beschikking stelt. Maar voor het verwijderen van nesten is de aanpak minder duidelijk.


Op de site van de stad kom je te weten dat wespennesten kosteloos worden weggehaald door de brandweer, op voorwaarde dat deze nesten hinderlijk zijn. Voor hoornaars is de info minder duidelijk. Daar staat dat Brandweer Zone Antwerpen de Aziatische hoornaar bestrijdt indien mogelijk. Of dit kosteloos is, en wat er dient te gebeuren als de brandweer toch niet komt, is erg onduidelijk. Vaak melden mensen dit dan aan Vespawatch en draaien dan zelf voor de kosten op via een privé-aanbieder. Kosten die kunnen oplopen, want het weghalen van een groter secundair nest kost vaak 100 tot 200€. Nochtans komen heel wat andere Vlaamse gemeenten ondertussen tussenbeide wanneer er hoornaars worden gevonden en verwijderd.


Het is belangrijk dat er geen drempels bestaan om deze invasieve soort kordaat te bestrijden. Daarom stelden we schepen De Rooster volgende vragen:

  • Hoe groot is dit probleem in Antwerpen? Hoeveel nesten haalden de brandweer en/of andere stedelijke diensten weg in 2024?
  • Hoe wordt de afweging gemaakt of een nest hinderlijk is of niet? Wordt de kost van verdelging bij een hinderlijk nest helemaal door de stad gedragen?
  • Wat is de aanpak indien een nest niet hinderlijk wordt bevonden? Wie draait dan op voor de kosten?
  • Zou de filosofie niet moeten zijn dat de Aziatische hoornaar altijd verwijderd moet worden. Indien hinderlijk door de brandweer en in het ander geval door een privéfirma, met een gedeeltelijke of integrale terugbetaling van deze kosten aan de burger vanuit het principe van maatschappelijk belang (zoals in andere gemeenten gebeurt)?

En voorwaar goed nieuws, de schepen deelde onze mening en bekommernis. Hij ging bekijken hoeveel er nu door de brandweer niet verwijderd werd en of die kosten op de stadskas genomen konden worden. Een klein succesje dus van onze constructieve oppositie en bedankt aan de schepen om de oproep positief op te pikken.

Nieuws

Cd&v Antwerpen blijft koele minnaar van de geplande fiets- en voetgangersbrug over de Schelde.

De budgettering voor de geplande Scheldebrug werd vandaag opgenomen in het geïntegreerd investeringsplan van Vlaams minister Annick De Ridder. Volgens de Antwerpse Christendemocraten wordt er veel geld gegeven aan een enorm dure brug die niet tegemoetkomt aan de mobiliteitsnoden, en bovendien investeringsruimte wegneemt voor de geplande leefbaarheidsprojecten en Ringparken.

Stadsbestuur houdt Antwerpse districten in blijvende financiële wurggreep

De districten van Antwerpen ontvangen jaarlijks een dotatie van stad Antwerpen. Deze dotatie is er om de werking van de districten te financieren en hun bevoegdheden uit te voeren. De districten staan in voor belangrijke bevoegdheden die het dichtst bij de Antwerpenaar staan: lokale straten en pleinen, parken, groenvoorzieningen, lokale markten en feesten, en lokaal cultuur-, jeugd- en sportbeleid.  Zij dienen daar dan ook de nodige budgetten voor te krijgen.

Doe dat licht terug aan: check

Na meermaals aandringen van cd&v in de Antwerpse gemeenteraad, besliste de stad om de straatverlichting gefaseerd terug aan te steken waar deze nu ’s nachts gedoofd wordt. “In heel wat woonwijken was het afgelopen jaren pikkedonker. Dit is zowel oncomfortabel voor bewoners als voor voetgangers en fietsers die geen zichtbare weg hebben. Het licht terug ontsteken is een belangrijke ingreep om de veiligheid op de weg en voor de bewoners te verbeteren.” klinkt het bij cd&v.