Zwerfsignalisatie

Publicatiedatum

Auteur

cd&v Antwerpen

Deel dit artikel

Werfsignalisatie wordt in onze stad nog al eens gemakkelijk zwerfsignalisatie. Het valt elke keer weer op hoeveel borden er op onze stoepen achterblijven na werken en hoe lang ze daar nog blijven rondslingeren.

We moeten zelf niet ver kijken. Ook aan ons partijsecretariaat in Berchem staan er een hoop borden op de hoek van de Vredestraat-Mechelsesteenweg. Borden en bordvoeten die daar hinderlijk op het trottoir gestald staan na de werken begin dit jaar. Het is helaas geen alleenstaande plek met zo een verhaal. Het zorgt in onze stad voor ongemakken, een verloederd straatbeeld en vaak gevaarlijke situaties.

Ook in het bestuursakkoord heeft dit bestuur onder punt 100 aandacht voor betere afspraken met aannemers rond werfinrichting en dito signalisatie.

We stelden daarom volgende vragen aan bevoegd schepen Cassiers:

  • Hoe gaat u dit aanpakken? Hoe loopt de procedure? Wie controleert wanneer wat? Wat zijn de termijnen waarop aannemers een werfzone terug volledig vrij moeten hebben gemaakt?
  • Wat doet de stad zelf aan zwerfsignalisatie, hoe volgen jullie die inname van openbaar domein op? Wat als dit gebeurt zonder voorafgaande toelating? Wanneer halen we achtergelaten materiaal op? Wat gebeurt er daarna mee?

De schepen deelde onze en de Antwerpenaar zijn frustratie en volgt de kwestie verder op. Maar kon ook niet anders dan vaststellen dat het vaak voor aannemers goedkoper is deze borden te laten staan, dan ze op te laten ophalen. Met alle gevolgen en kosten voor de stad. Dit moet anders en beter kunnen.

Nieuws

Agressiemeldingen bij OCMW bijna verdubbeld

Tussen 2022 en 2024 verdubbelde het aantal agressiemeldingen binnen de Antwerpse dienst Sociale Dienstverlening bijna, waartoe ook het OCMW hoort. Waar er in 2022 al 191 agressiemeldingen waren, liep dit in 2023 verder op tot 217 meldingen en steeg dit in 2024 naar maar liefst 324 agressiemeldingen.

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.