Zuurpruimdading deel 2

Auteur

Sam Voeten

Deel dit artikel

Herinnert u zich de #zuurpruimdading nog? Door een procedureslag van drie buurtbewoners lag de werf op de Gedempte Zuiderdokken maandenlang stil. Er waren (terechte) problemen met de mobiliteit, maar en cours de route schrapte men met behulp van een dading ook een sportterrein én élk toekomstig, groot evenement. Dat betekende bijvoorbeeld vaarwel voor Antwerpen Zingt... .

Gemeenteraadslid Sam Voeten waarschuwde toen het stadsbestuur. Dit kon wel eens een gevaarlijk en duur precedent worden. Want de werf lag hierdoor maanden stil. De aannemer liet het daar uiteraard niet bij en vroeg daarom een schadevergoeding voor de gemiste inkomsten. Terecht, u zou dat wellicht ook doen. Dit leidde tot alweer een dading. Eentje van € 7 miljoen. 7 miljoen die we met z’n allen gaan betalen.

Dit had jammer genoeg voorkomen kunnen worden. Het project was gebouwd op juridisch drijfzand. Er werd in de beginfase ook veel te weinig in dialoog gegaan met de buurt, waardoor je dit soort blunders later tegenkomt. Deze zuurpruimdading breekt de Antwerpse belastingbetaler ondertussen wel heel zuur op. Géén evenementen meer op de Gedempte Zuiderdokken en een pittige factuur van maar liefst 7 miljoen euro erbovenop. 7 miljoen. Dat is 1/3e van wat het toekomstige park kost. Een park waar we met z'n allen naar uitkijken Hopelijk kunnen we er nu snel in rondlopen want we hebben er zeker genoeg voor betaald.

 

https://atv.be/nieuws/stilleggen-bouw-parking-gedempte-zuiderdokken-kost-de-stad-7-miljoen-euro-99652

 

Nieuws

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.

District zet M HKA in bloei: “Vergroenen maken we makkelijker dan ooit”

Op 23 april kleurde de gevel van het M HKA felgroen. Met een spectaculaire videoprojectie van weelderige klimplanten lanceerde districtsschepen Vincent Gysels de nieuwe producten in het ‘Buurt in Bloei’-pakket. Voor cd&v Antwerpen is de boodschap duidelijk: we investeren in een koelere, mooiere stad door de drempels voor onze inwoners om mee te vergroenen volledig weg te nemen.

Warmtenetten eindelijk op snelheid?

Het warmtenet op Nieuw Zuid — de wijk die als duurzaam paradepaardje van Antwerpen wordt gepresenteerd — draait al bijna tien jaar vrijwel volledig op aardgas. De infrastructuur ligt er klaar, maar de cruciale koppeling met groene restwarmte ontbrak. Cd&v stelde hierover reeds verschillende vragen aan schepen Karim Bachar: hoe lang zouden de bewoners die bewust kozen voor een duurzame woning nog afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen?