HLN bevroeg de Antwerpse politici over de Lage Emisie Zone. Cd&v Antwerpen zou deze graag zien verdwijnen. De eerste LEZ-fase heeft voor een positief effect gezorgd op onze stad, met name een betere luchtkwaliteit. Maar het vet is wel van de soep volgens ons. Daarom vragen we in ons programma om de LEZ terug uit te faseren.
Waarom willen we de LEZ niet langer behouden? Het is een genuanceerd verhaal:

Antwerpenaren die de stad niet meer in mochten met hun wagen maar kapitaalkrachtig genoeg zijn om een nieuwe auto aan te schaffen, deden dit inmiddels. Wie niet over voldoende middelen beschikt, belandt echter in de vervoersarmoede.
Een recent onderzoek toonde aan dat vooral gezinnen moeilijk zonder wagen kunnen. Tegelijk zijn er heel wat gezinnen die moeilijk rond komen in onze stad. Het zijn deze gezinnen die achterblijven door het in stand houden van de LEZ.

Dit is een asociale maatregel. Neem daar nog bij dat grote en zeer vervuilende cruiseschepen wel welkom zijn in de stad, net als vliegtuigen die laag over onze stad vliegen naar de luchthaven van Deurne. Dan wordt de LEZ moeilijk te verdedigen. We moeten verder werken aan een duurzame en gezonde stad, maar niet op kap van de kleine Antwerpenaar.

Met het oog op de verdere elektrificatie van het wagenpark is de maatregel voor ons voorbijgestreefd. Voor cd&v kan met de huidige technologische ontwikkeling de LEZ weer afgebouwd worden, zonder in te boeten op duurzaamheid.
🍀 De positieve effecten van de LEZ waren er zeker, maar waarom de keuze om dit enkel in de binnenstad te doen? Indien de LEZ een dergelijk gigantisch effect heeft op de luchtkwaliteit, zoals voorstanders zeggen, waarom heeft dan niet elke inwoner van Antwerpen hier dan recht op? Wat is het verschil met dichtbevolkte woonstraten in Deurne en de wijken van het Zuid? Geen A & B burgers in onze stad! Ofwel heeft het een gigantisch effect en moeten de baten voor elke Antwerpenaar zijn, ofwel zijn de baten eerder beperkt en moeten we het asociale karakter van de LEZ in vraag durven stellen.