Na jaren aandringen wordt ons werk beloond. De ongebruikte premetrotunnel onder de Kerk- & Pothoekstraat zal geopend worden in 2024.
De Vlaamse overheid voorziet 60 miljoen euro om de ongebruikte premetrotunnel onder de Kerkstraat en Pothoekstraat te openen, inclusief stations. Dat zijn zowel stations Stuivenberg als Willibrord, maar ook stations Drink als College op de Turnhoutsebaan. In het parlement zijn er heel wat dossiers die lange tijd blijven aanslepen, dit dossier is er ééntje van. Waar we tot vervelens toe vragen over blijven stellen en de nadruk leggen dat het een belangrijk thema is. Na vier jaar aandringen en vragen stellen, is het resultaat er eindelijk. De tunnel opent in 2024. Blijven aandringen loont!
Premetroplan van de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer Antwerpen (MIVA) met de ongebruikte koker en stations
Maatschappelijke kosten en baten
De opening van dit deel van het premetronetwerk is enorm goed nieuws voor de brede mobiliteitsambitie in Antwerpen als voor de lokale bewoners. Het traject van deze premetrokoker situeert zich immers in één van de dichtstbevolkte delen van de stad (zie afbeelding). Desondanks is openbaar vervoer in de wijk van het Stuivenbergziekenhuis onderontwikkeld. Met de opening van deze verbinding, krijgen naar schatting 25.000 Antwerpen een kwalitatieve tramverbinding op maximaal 400 meter van hun woning. Voor 700.000 pendelaars per jaar zal er tijdswinst geleverd worden.
Bevolkingsdichtheid in de wijken rond de Kerkstraat-Pothoekstraat
Niet enkel voor de betere verbinding in de wijken, ook voor andere winsten zijn we altijd blijven ijveren voor het openen van deze verbinding. Een belangrijke maatschappelijke kosten-batenanalyse projecteert ook andere positieven factoren dan louter mobiliteitswinsten. Zo wordt geschat dat de verbeterde mobiliteit ook jobs en welvaart zal creëren in de directe omgeving. Daarnaast zou rond de 35 miljoen euro winst worden geboekt door de investering zelf!
Het aantal agressiemeldingen binnen de Antwerpse dienst Sociale Dienstverlening, waartoe ook het OCMW hoort, steeg in 2025 verder tot 378. Dat blijkt uit cijfers die gemeenteraadslid Pieter De Cock opvroeg bij het stadsbestuur. “Toenemende agressie is jammer genoeg een weerkerende trend in de maatschappij, maar een trend waartegen we ons moeten blijven verzetten. We aanvaarden niet dat medewerkers van de stad gevaar lopen en geweld ervaren bij het uitvoeren van hun job.”
Mantelzorgers: minder drempels, meer ondersteuning en meer flexibiliteit.
Mantelzorgers zijn de stille helden van onze samenleving. Zonder hun bijdrage valt heel ons zorgsysteem in elkaar. Als het van cd&v afhangt verdienen mantelzorgers daarom niet alleen meer erkenning en respect in woorden, maar ook betere ondersteuning in daden.
Naar aanleiding van de dag van de Mantelzorger op 23 juni leggen cd&v- parlementsleden Nahima Lanjri en Katrien Schryvers een plan op tafel met 5 concrete maatregelen die mantelzorgers in Vlaanderen beter ondersteunen.
Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?
Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.