Openbare (?) toiletten De Lijn

Publicatiedatum

Auteur

Pieter De Cock

Deel dit artikel

We streden als cd&v tijdens de campagne in oktober voor een stedelijk toiletplan. Want open, propere en toegankelijke toiletten, dat wil toch iedereen? Met succes want onder nummer 135 van het bestuursakkoord staat nu het toilettenplan te blinken.

Propere en toegankelijke openbare toiletten zijn een basisrecht. Een specifieke groep gebruikers die we daarbij niet uit het oog mogen verliezen, zijn chauffeurs van ons openbaar vervoer. Zij rijden hele dag in en rond onze stad, maar moeten ook een deftige sanitaire stop kunnen nemen. Dus ook op Vlaams niveau loopt onze strijd voor propere en toegankelijke toiletten  al even.

Door blijvende druk door cd&v-collega Katrien Schryvers  werd vorige week door De Lijn  bekendgemaakt dat ze meer gaan investeren in toiletten voor hun chauffeurs. Uit de opgevraagde cijfers blijkt het aantal locaties sinds september 2023 gestegen van 674 naar 720, een toename van 46 plaatsen. Ook in Antwerpen hebben we nog steeds nood aan betere en vaste infrastructuur. Zo getuige het recente voorval waarbij een chauffeur op buslijn 36 op Linkeroever een sanitaire stop in een mobiel toilet werd omgeduwd.

Daarom stelden we volgende vragen aan de bevoegd schepen:

  • Heeft het personeel van De Lijn op elke bus- en tramlijn in de stad beschikking over een toilet? Heeft de schepen zicht hoeveel mobiele toilet installaties er op ons openbaar domein voorzien worden voor personeel van De Lijn?
  • Is de stad betrokken bij de verdere uitrol van toilet infrastructuur voor personeel van De Lijn?
  • Zoja, over hoeveel locaties extra gaat het?
    • Waar bevinden deze plekken zich?
    • Wordt stedelijk patrimonium ter beschikking gesteld voor chauffeurs van De Lijn om een sanitaire stop te houden?
    • Hoe krijgen de chauffeurs toegang tot deze plekken (zijn deze permanent open, mits sleutel/badge,…)?
    • Bestaat de mogelijkheid om deze plekken ineens te integreren in het stedelijke toilettenplan?
  • Zo neen, waarom niet?
    • Werd de stad gecontacteerd door De Lijn om meer plekken voor sanitaire stops te voorzien?
    • We lezen dat het vaak zo gaan om mobiele plekken. Kent de stad die locaties en gaat de stad alsnog in dialoog om die plekken ook te optimaliseren i.f.v. het stedelijk toilettenplan?

Uit het antwoord van schepen Kennis bleek dat deze toiletten geen eigendom van de stad zijn en er klonk weinig ambitie om een win-win te zoeken met de uitrol van het stedelijk toiletplan. Al ging de schepen wel op zoek naar een accurater lijstje dan wat hij had gekregen van De Lijn. We komen er zeker op terug.

Nieuws

Agressiemeldingen bij OCMW bijna verdubbeld

Tussen 2022 en 2024 verdubbelde het aantal agressiemeldingen binnen de Antwerpse dienst Sociale Dienstverlening bijna, waartoe ook het OCMW hoort. Waar er in 2022 al 191 agressiemeldingen waren, liep dit in 2023 verder op tot 217 meldingen en steeg dit in 2024 naar maar liefst 324 agressiemeldingen.

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.