Maak van Merksem geen eiland

Publicatiedatum

Auteur

Pieter De Cock

Deel dit artikel

In het weekend van 7-9 juni dreigt Merksem een eiland te worden voor veel mensen. Zowel De Lijn als Lantis voeren tegelijk ingrijpende werken uit. Hierdoor wordt de zowel belangrijkste fietsverbinding tussen Merksem en Antwerpen een weekendlang afgesloten, en zal het tramverkeer zwaar verstoord zijn op zondag 9 juni. Dat dit tegelijk en net op de verkiezingsdag plaatsvindt, is meer dan ongelukkige timing volgens Pieter De Cock, Merksems kandidaat voor het Vlaams Parlement en voorzitter van JONGCD&V Antwerpen.

Merksem kent heel wat infrastructuurwerken met daarbij horende hinder. Iedereen die in Merksem woont, ervaart dit regelmatig aan de lijve. Dat er gewerkt wordt aan betere infrastructuur, dat kan enkel aangemoedigd worden klinkt het bij JONGCD&V. Maar dergelijke werken moeten wel op elkaar afgestemd worden, hinder moet beperkt worden.

Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, communiceerde al dat de fietsersbrug van de IJzerlaan van vrijdagavond 7 juni tot maandagochtend 10 juni afgesloten wordt. Er wordt een waterdichte dam onder de fietsbrug aangelegd waardoor de verbinding niet gegarandeerd kan worden. Tegelijk laat De Lijn weten om zondag 9 juni onderhoudswerken uit te voeren in de premetrokokers tussen de stations Sport en Astrid. Hierdoor vallen twee van de drie tramverbindingen van Merksem naar het stad weg. Pieter De Cock is hierover niet te spreken: “Op zondag 9 juni rijdt tram 2 rijdt tussen Hoboken en Linkeroever, tram 6 rijdt gewoon niet. Tramlijn drie wordt gelukkig aangepast naar een bovengrondse variant via de Noorderlaan. Maar dergelijke omleidingen zijn nooit ideaal. Tegelijkertijd wordt dan de belangrijkste en rechtstreekse verbinding tussen Merksem en Antwerpen onderbroken. Dat zowel De Lijn als Lantis op dezelfde dag dergelijke ingrijpende werken plannen, dat moet gewoon anders kunnen. Hier moeten betere afspraken rond gemaakt worden. Werken met dergelijke impact mogen niet tegelijk plaatsvinden. Op deze manier wordt er een eiland gemaakt van Merksem.”

Ongelukkige timing

Dat het net op de verkiezingsdag is dat de bereikbaarheid in sommige delen van de stad wordt geschaad,  kan evenmin op veel begrip rekenen. “Op verkiezingsdag moeten mensen mobiel kunnen zijn. Kiezers blijven niet enkel binnen hun eigen wijk. Sommigen zullen met een volmacht naar de andere kant van de stad gaan om te gaan stemmen, anderen zullen nog snel voor of na hun werk proberen om tot het kiesbureau te gaan.  Dat er net op die dag drempels opgeworpen worden op vlak van bereikbaarheid, dat is gewoon hallucinant. Werken die perfect een ander moment ingepland konden worden, verhinderen nu dat mensen hun burgerplicht vlot kunnen uitvoeren. Antwerpenaren moeten zich kunnen bewegen in hun stad, ook op de dag van de verkiezingen is dat belangrijk.” besluit De Cock.

Nieuws

Cd&v Antwerpen blijft koele minnaar van de geplande fiets- en voetgangersbrug over de Schelde.

De budgettering voor de geplande Scheldebrug werd vandaag opgenomen in het geïntegreerd investeringsplan van Vlaams minister Annick De Ridder. Volgens de Antwerpse Christendemocraten wordt er veel geld gegeven aan een enorm dure brug die niet tegemoetkomt aan de mobiliteitsnoden, en bovendien investeringsruimte wegneemt voor de geplande leefbaarheidsprojecten en Ringparken.

Stadsbestuur houdt Antwerpse districten in blijvende financiële wurggreep

De districten van Antwerpen ontvangen jaarlijks een dotatie van stad Antwerpen. Deze dotatie is er om de werking van de districten te financieren en hun bevoegdheden uit te voeren. De districten staan in voor belangrijke bevoegdheden die het dichtst bij de Antwerpenaar staan: lokale straten en pleinen, parken, groenvoorzieningen, lokale markten en feesten, en lokaal cultuur-, jeugd- en sportbeleid.  Zij dienen daar dan ook de nodige budgetten voor te krijgen.

Doe dat licht terug aan: check

Na meermaals aandringen van cd&v in de Antwerpse gemeenteraad, besliste de stad om de straatverlichting gefaseerd terug aan te steken waar deze nu ’s nachts gedoofd wordt. “In heel wat woonwijken was het afgelopen jaren pikkedonker. Dit is zowel oncomfortabel voor bewoners als voor voetgangers en fietsers die geen zichtbare weg hebben. Het licht terug ontsteken is een belangrijke ingreep om de veiligheid op de weg en voor de bewoners te verbeteren.” klinkt het bij cd&v.