Maak van Merksem geen eiland

Publicatiedatum

Auteur

Pieter De Cock

Deel dit artikel

In het weekend van 7-9 juni dreigt Merksem een eiland te worden voor veel mensen. Zowel De Lijn als Lantis voeren tegelijk ingrijpende werken uit. Hierdoor wordt de zowel belangrijkste fietsverbinding tussen Merksem en Antwerpen een weekendlang afgesloten, en zal het tramverkeer zwaar verstoord zijn op zondag 9 juni. Dat dit tegelijk en net op de verkiezingsdag plaatsvindt, is meer dan ongelukkige timing volgens Pieter De Cock, Merksems kandidaat voor het Vlaams Parlement en voorzitter van JONGCD&V Antwerpen.

Merksem kent heel wat infrastructuurwerken met daarbij horende hinder. Iedereen die in Merksem woont, ervaart dit regelmatig aan de lijve. Dat er gewerkt wordt aan betere infrastructuur, dat kan enkel aangemoedigd worden klinkt het bij JONGCD&V. Maar dergelijke werken moeten wel op elkaar afgestemd worden, hinder moet beperkt worden.

Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, communiceerde al dat de fietsersbrug van de IJzerlaan van vrijdagavond 7 juni tot maandagochtend 10 juni afgesloten wordt. Er wordt een waterdichte dam onder de fietsbrug aangelegd waardoor de verbinding niet gegarandeerd kan worden. Tegelijk laat De Lijn weten om zondag 9 juni onderhoudswerken uit te voeren in de premetrokokers tussen de stations Sport en Astrid. Hierdoor vallen twee van de drie tramverbindingen van Merksem naar het stad weg. Pieter De Cock is hierover niet te spreken: “Op zondag 9 juni rijdt tram 2 rijdt tussen Hoboken en Linkeroever, tram 6 rijdt gewoon niet. Tramlijn drie wordt gelukkig aangepast naar een bovengrondse variant via de Noorderlaan. Maar dergelijke omleidingen zijn nooit ideaal. Tegelijkertijd wordt dan de belangrijkste en rechtstreekse verbinding tussen Merksem en Antwerpen onderbroken. Dat zowel De Lijn als Lantis op dezelfde dag dergelijke ingrijpende werken plannen, dat moet gewoon anders kunnen. Hier moeten betere afspraken rond gemaakt worden. Werken met dergelijke impact mogen niet tegelijk plaatsvinden. Op deze manier wordt er een eiland gemaakt van Merksem.”

Ongelukkige timing

Dat het net op de verkiezingsdag is dat de bereikbaarheid in sommige delen van de stad wordt geschaad,  kan evenmin op veel begrip rekenen. “Op verkiezingsdag moeten mensen mobiel kunnen zijn. Kiezers blijven niet enkel binnen hun eigen wijk. Sommigen zullen met een volmacht naar de andere kant van de stad gaan om te gaan stemmen, anderen zullen nog snel voor of na hun werk proberen om tot het kiesbureau te gaan.  Dat er net op die dag drempels opgeworpen worden op vlak van bereikbaarheid, dat is gewoon hallucinant. Werken die perfect een ander moment ingepland konden worden, verhinderen nu dat mensen hun burgerplicht vlot kunnen uitvoeren. Antwerpenaren moeten zich kunnen bewegen in hun stad, ook op de dag van de verkiezingen is dat belangrijk.” besluit De Cock.

Nieuws

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.

Zwerfsignalisatie

Werfsignalisatie wordt in onze stad nog al eens gemakkelijk zwerfsignalisatie. Het valt elke keer weer op hoeveel borden er op onze stoepen achterblijven na werken en hoe lang ze daar nog blijven rondslingeren.