Laat ‘m zo staan de Turnhoutsebaan

Publicatiedatum

Deel dit artikel

We ontvingen een idee van een burgerinitiatief actief in de buurt van de Turnhoutsebaan onder het motto: “Laat ‘m zo staan de Turnhoutsebaan”. Ze maakten gebruik van de corona-crisis om, met een ludieke actie, de mogelijkheden die de baan heeft aan te tonen. Want tijdens de lock down daalde het autoverkeer er drastisch. Zo leggen ze nu een voorstel op tafel om de Turnhoutsebaan tijdelijk her in te richten. We kennen allemaal de problemen van de Turnhoutsebaan: gevaarlijk voor fietsers, chaotisch laden en lossen, te weinig plaats voor voetgangers op de smalle voetpaden. Dat laatste was maar al te duidelijk de laatste weken.

Hun voorstel is geïnspireerd op buitenlandse voorbeelden maar werd aangepast aan de specifieke situatie van de Turnhoutsebaan. Ze vragen daarbij de rijbaan te herleggen naar de bus- en trambaan en de vrijgekomen zone te gebruiken voor een fiets en wandelzone met mogelijkheid tot laden en lossen.
Hun voorstel is geïnspireerd op buitenlandse voorbeelden maar werd aangepast aan de specifieke situatie van de Turnhoutsebaan. We juichen creatieve oplossingen, voor de uitdaging die de Turnhoutsebaan sowieso is, graag toe. Fractieleider Nahima Lanjri vroeg daarom aan bevoegd schepen Kennis hoe hij kijkt naar hun voorstellen? En of hij deze wenste te steunen. Helaas kregen we van de schepen enkel het antwoord dat er over de heraanleg van de Turnhoutsebaan wordt nagedacht. Dat was niet onze of hun vraag... .

Nieuws

Kan het licht terug aan?

We bevroegen het stadsbestuur al eerder over hun doofplan, waarbij 's er teveel straatlicht uitgaat volgens ons en heel veel Antwerpenaren. Raadslid Pieter De Cock herhaalde de oproep deze maand dan nog maar een in de commissie van bevoegd schepen Ken Casier. Helaas met even weinig resultaat. 

Minder(?) hinderplan

Cd&v Antwerpen is tevreden dat de stad na onze eerdere interventie over de aankomende en ingrijpende werken aan de metro opnieuw oplossingen is gaan zoeken. De bereikbaarheid van Antwerpen met het openbaar vervoer zal stevig onder druk komen te staan, dat mag niet ten koste gaan van leefbaarheid en mobiliteit van de bewoners en bezoekers van de stad.

Een tramveilige Bredabaan graag

De tramhaltes aan de Bredabaan kenden jammer genoeg al meerdere ongevallen met slachtoffers. Op 27 maart dit jaar gebeurden op enkele uren van elkaar twee zelfs ongevallen aan dezelfde oversteekplaats ter hoogte van de tramhalte Merksem Oudebareel. Een meisje van 12 werd aangereden door een tram in de ochtend, in de namiddag overkwam een jonge vrouw van 21 jaar hetzelfde. We bevroegen schepen Kennis over deze situatie op deze gewestweg.