Koppel laadpalen aan bovenleidingen van trams en treinen

Auteur

Orry Van de Wauwer

Deel dit artikel

Kamerlid Jef Van den Bergh en Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer pleiten ervoor om de mogelijkheden van bovenleidingen van treinen en trams als bevoorradingsnetwerk voor laadpunten voor elektrische auto’s en bussen grondig te onderzoeken. “We moeten nieuwe pistes onderzoeken willen we in 2035 over voldoende laadinfrastructuur beschikken.”

 

Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht worden in de Europese Unie. Volgens internationale normen is hiervoor één publiek laadpunt per tien elektrische auto’s nodig. Zonder ervan uit te gaan dat élke wagen moet vervangen worden door een elektrische, moet ons land tegen 2035 zo’n 200.000 laadpunten kunnen aanbieden. Om aan die uitdaging tegemoet te komen kijken Kamerlid Jef Van den Bergh en Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer naar nieuwe opties die compatibel kunnen zijn voor het klassieke elektriciteitsnetwerk. De bovenleidingnetwerken van trams en treinen bijvoorbeeld.

 

“Bovenleidingen van trams en treinen kunnen theoretisch gezien perfect gekoppeld worden aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden. De bovenleidingen worden niet permanent volledig benut. ‘s Nachts en in daluren, rijden een stuk minder tot geen trams en treinen. Op die momenten kunnen bovenleidingen perfect stroom leveren aan laadpunten op gunstige en strategische locaties”, zeggen de parlementsleden.

 

Mogelijkheden bij het spoorsysteem

 

Jef Van den Bergh verwees in zijn vraag aan federaal mobiliteitsminister Gilkinet over het gebruik van de bovenleidingen voor laadpunten het debat hierover in Nederland. De Nederlandse openbaarvervoerssector is alvast enthousiast om stroom uit bovenleidingen te koppelen aan laadpunten. Bij ons ontving Infrabel eind vorig jaar 2 miljoen Euro aan projectsubsidies van de Federale Regering voor het ontwikkelen van innovatieve laadoplossingen. Via een pilootproject wordt de mogelijkheid onderzocht om laadpalen te voeden vanuit de bovenleidingen.

 

“Het groeiend aantal elektrische OV-bussen lijkt prioritair in aanmerking te komen om geladen te worden met een oplaadstation gevoed door elektriciteit van de bovenleidingen, naast uiteraard andere elektrische voertuigen”, aldus Jef Van den Bergh. In de commissie mobiliteit in de Kamer gaf Minister Gilkinet mee dat er inderdaad een pilootproject werd opgestart, maar dat het nog te vroeg is voor conclusies. In eerste instantie kijkt men naar stationparkings van NMBS. Momenteel is men bezig met het bekijken van de wetgeving.

 

Gunstige plekken in de stad

 

“Net als in Nederland ligt er een onderbenut potentieel in Vlaanderen. Onze drie tramnetwerken van De Lijn in Antwerpen, Gent en aan de kust tellen een uitgebouwd tractienetwerk die een deel van de oplossing kunnen vormen.”, aldus Orry van de Wauwer.

 

In de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement vroeg parlementslid Orry Van de Wauwer aan minister Lydia Peeters of ook in Vlaanderen dit kan worden onderzocht. Minister Peeters kende het systeem nog niet en ziet een aantal praktische bezwaren om dit uit te rollen in de steden. Ze staat naar eigen zeggen wel open voor elke nieuwe technologische toepassing. “Daarom is het alsnog interessant om het systeem verder te onderzoeken”, sluit Van de Wauwer af.  

 

“Bovenleidingen van trams en treinen zouden theoretisch gezien perfect gekoppeld kunnen worden aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden.”

 

Nieuws

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.

Zwerfsignalisatie

Werfsignalisatie wordt in onze stad nog al eens gemakkelijk zwerfsignalisatie. Het valt elke keer weer op hoeveel borden er op onze stoepen achterblijven na werken en hoe lang ze daar nog blijven rondslingeren.