Koppel laadpalen aan bovenleidingen van trams en treinen

Auteur

Orry Van de Wauwer

Deel dit artikel

Kamerlid Jef Van den Bergh en Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer pleiten ervoor om de mogelijkheden van bovenleidingen van treinen en trams als bevoorradingsnetwerk voor laadpunten voor elektrische auto’s en bussen grondig te onderzoeken. “We moeten nieuwe pistes onderzoeken willen we in 2035 over voldoende laadinfrastructuur beschikken.”

 

Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht worden in de Europese Unie. Volgens internationale normen is hiervoor één publiek laadpunt per tien elektrische auto’s nodig. Zonder ervan uit te gaan dat élke wagen moet vervangen worden door een elektrische, moet ons land tegen 2035 zo’n 200.000 laadpunten kunnen aanbieden. Om aan die uitdaging tegemoet te komen kijken Kamerlid Jef Van den Bergh en Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer naar nieuwe opties die compatibel kunnen zijn voor het klassieke elektriciteitsnetwerk. De bovenleidingnetwerken van trams en treinen bijvoorbeeld.

 

“Bovenleidingen van trams en treinen kunnen theoretisch gezien perfect gekoppeld worden aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden. De bovenleidingen worden niet permanent volledig benut. ‘s Nachts en in daluren, rijden een stuk minder tot geen trams en treinen. Op die momenten kunnen bovenleidingen perfect stroom leveren aan laadpunten op gunstige en strategische locaties”, zeggen de parlementsleden.

 

Mogelijkheden bij het spoorsysteem

 

Jef Van den Bergh verwees in zijn vraag aan federaal mobiliteitsminister Gilkinet over het gebruik van de bovenleidingen voor laadpunten het debat hierover in Nederland. De Nederlandse openbaarvervoerssector is alvast enthousiast om stroom uit bovenleidingen te koppelen aan laadpunten. Bij ons ontving Infrabel eind vorig jaar 2 miljoen Euro aan projectsubsidies van de Federale Regering voor het ontwikkelen van innovatieve laadoplossingen. Via een pilootproject wordt de mogelijkheid onderzocht om laadpalen te voeden vanuit de bovenleidingen.

 

“Het groeiend aantal elektrische OV-bussen lijkt prioritair in aanmerking te komen om geladen te worden met een oplaadstation gevoed door elektriciteit van de bovenleidingen, naast uiteraard andere elektrische voertuigen”, aldus Jef Van den Bergh. In de commissie mobiliteit in de Kamer gaf Minister Gilkinet mee dat er inderdaad een pilootproject werd opgestart, maar dat het nog te vroeg is voor conclusies. In eerste instantie kijkt men naar stationparkings van NMBS. Momenteel is men bezig met het bekijken van de wetgeving.

 

Gunstige plekken in de stad

 

“Net als in Nederland ligt er een onderbenut potentieel in Vlaanderen. Onze drie tramnetwerken van De Lijn in Antwerpen, Gent en aan de kust tellen een uitgebouwd tractienetwerk die een deel van de oplossing kunnen vormen.”, aldus Orry van de Wauwer.

 

In de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement vroeg parlementslid Orry Van de Wauwer aan minister Lydia Peeters of ook in Vlaanderen dit kan worden onderzocht. Minister Peeters kende het systeem nog niet en ziet een aantal praktische bezwaren om dit uit te rollen in de steden. Ze staat naar eigen zeggen wel open voor elke nieuwe technologische toepassing. “Daarom is het alsnog interessant om het systeem verder te onderzoeken”, sluit Van de Wauwer af.  

 

“Bovenleidingen van trams en treinen zouden theoretisch gezien perfect gekoppeld kunnen worden aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden.”

 

Nieuws

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.

District zet M HKA in bloei: “Vergroenen maken we makkelijker dan ooit”

Op 23 april kleurde de gevel van het M HKA felgroen. Met een spectaculaire videoprojectie van weelderige klimplanten lanceerde districtsschepen Vincent Gysels de nieuwe producten in het ‘Buurt in Bloei’-pakket. Voor cd&v Antwerpen is de boodschap duidelijk: we investeren in een koelere, mooiere stad door de drempels voor onze inwoners om mee te vergroenen volledig weg te nemen.

Warmtenetten eindelijk op snelheid?

Het warmtenet op Nieuw Zuid — de wijk die als duurzaam paradepaardje van Antwerpen wordt gepresenteerd — draait al bijna tien jaar vrijwel volledig op aardgas. De infrastructuur ligt er klaar, maar de cruciale koppeling met groene restwarmte ontbrak. Cd&v stelde hierover reeds verschillende vragen aan schepen Karim Bachar: hoe lang zouden de bewoners die bewust kozen voor een duurzame woning nog afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen?