Kan het licht terug aan?

Auteur

cd&v Antwerpen

Deel dit artikel

We bevroegen het stadsbestuur al eerder over hun doofplan, waarbij 's er teveel straatlicht uitgaat volgens ons en heel veel Antwerpenaren. Raadslid Pieter De Cock herhaalde de oproep deze maand dan nog maar een in de commissie van bevoegd schepen Ken Casier. Helaas met even weinig resultaat. 

"Doet da licht terug aan". Een oproep die we herhaaldelijk horen in de stad, en afgelopen maanden ook al meermaals aan u vroeg. Het doven van de straatverlichting ‘s nachts geeft mensen niet enkel een onveilig gevoel, het is ook onveilig voor wie  zich ‘s nachts nog buiten moet verplaatsen te voet, per step of met de fiets. Desondanks bleken onze oproepen in dovemansoren te vallen.

"Voor elke klacht die ik krijg van mensen die zich onveilig voelen, kan u misschien wel een melding in de plaats stellen van mensen die blij zijn dat de straatverlichting niet meer in de kinderkamer schijnt. En daarnaast moet de energiekost in rekening worden gebracht" aldus Pieter De Cock op de raadscommissie gisteren.

Maar op het einde van de rit besparen we gewoonweg op de veiligheid van de Antwerpenaar. En dat is met het nodige onbegrip. De energiefactuur is zo drastisch gedaald dat we deze maand zelfs pieken hebben gehad, waarbij stroom verbruiken niet enkel gratis was maar zelfs aan mintarief op de markt kwam.

De laatste maanden namen heel wat gemeenten actief de stap om de verlichting terug aan te laten ‘s nachts. Van Staden, over Zaventem tot Heist-op-den-Berg. Deze gemeentebesturen namen de keuze om hun burgers ‘s nachts niet langer in het donker te zetten. En terecht. Voor de eerder genoemde landelijke gemeenten is dat zelfs minder evident dan in een stad als Antwerpen, wij staan verder met de ver-ledding en kunnen de energiefactuur dus nog lager leggen.

Heel wat Antwerpenaren zijn vragende partij, wij zijn vragende partij en zelfs N-VA is in andere gemeenten ook vragende partij. In andere gemeenten is Fluvius op de vraag ingegaan om het licht terug aan te steken. Waarop wacht u om de Antwerpenaar ‘s nachts terug licht te geven?

De schepen gaf niet thuis, want het licht terug aansteken blijkt veel lastiger en duurder dan het uit te doen. Terwijl we volop met de verledding moeten bezig zijn volgens hem. Het blijft ons een raadsel dat we prioritair lichten vervangen om ze toch nooit aan te doen... . Wordt vervolgd.

Nieuws

Agressiemeldingen bij OCMW alweer gestegen in 2025

Het aantal agressiemeldingen binnen de Antwerpse dienst Sociale Dienstverlening, waartoe ook het OCMW hoort, steeg in 2025 verder tot 378. Dat blijkt uit cijfers die gemeenteraadslid Pieter De Cock opvroeg bij het stadsbestuur. “Toenemende agressie is jammer genoeg een weerkerende trend in de maatschappij, maar een trend waartegen we ons moeten blijven verzetten. We aanvaarden niet dat medewerkers van de stad gevaar lopen en geweld ervaren bij het uitvoeren van hun job.”

Mantelzorgers: minder drempels, meer ondersteuning en meer flexibiliteit.

Mantelzorgers zijn de stille helden van onze samenleving. Zonder hun bijdrage valt heel ons zorgsysteem in elkaar. Als het van cd&v afhangt verdienen mantelzorgers daarom niet alleen meer erkenning en respect in woorden, maar ook betere ondersteuning in daden.

Naar aanleiding van de dag van de Mantelzorger op 23 juni leggen cd&v- parlementsleden Nahima Lanjri en Katrien Schryvers een plan op tafel met 5 concrete maatregelen die mantelzorgers in Vlaanderen beter ondersteunen.

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.