Kaaitunnel

Auteur

Sam Voeten

Deel dit artikel

In juli besliste het college van burgemeester en schepenen van de stad dat ze een tunnel willen aanleggen aan de Jordaenskaai. We vroegen in september al in de gemeenteraad waarom dit bestuur voor deze variant kiest? Ook al kantte coalitiepartner Vooruit zich tegen deze beslissing, toch keurden N-VA en Open Vld deze plannen goed. 

In het masterplan “Stad aan de stroom”, dat als rode draad moet dienen in de gefaseerde heraanleg van de Scheldekaaien, staat echter dat het doorgaand verkeer op de kaaien zoveel mogelijk geweerd wordt door het gedeelte tussen Sint-Pietersvliet en Scheldestraat een autoluw karakter te geven. De zone tussen Suikerrui en Sint-Jansvliet wordt voetgangersgebied en is enkel selectief toegankelijk voor noodzakelijk lokaal verkeer zoals bewoners, laden en lossen, en hulpdiensten. Zo zegt dit plan dat volgende zaken gerealiseerd zouden moeten worden:

  • Herstellen van de relatie tussen de binnenstad en Schelde
  • Enkel bestemmingsverkeer toelaten in de binnenstad, doorgaand verkeer moet via de Leien omgeleid worden

De voorgestelde oplossing, dd. juli 2022, met een tunnel over 200m en inrijhellingen van elk 100m zal net het tegenovergestelde bewerkstelligen en doorgaand gemotoriseerd verkeer gaan faciliteren. Hierdoor zal de verkeersdruk toenemen ten noorden en zuiden van de nieuw te realiseren tunnel. “Wie wil er nu een luide tunnelingang met open sleuf vlak voor hun deur?” vragen buurtbewoners zich terecht af. Bovendien moet naast de tunnelsleuf ook nog een extra toegangsweg voorzien worden voor plaatselijk verkeer en de brandweer. Een groot deel van de ruimte op de kaaien gaat zo toch naar een rijweg voor gemotoriseerd verkeer. Weg bruisende plek met veel terrasjes.

We vroegen in september al in de gemeenteraad waarom dit bestuur voor deze variant kiest? Ook al kantte coalitiepartner Vooruit zich tegen deze beslissing, toch keurden N-VA en Open Vld deze plannen goed. Ook het Burgercollectief KaaiLink riep nochtans al meermaals om het plan voor een autotunnel ter hoogte van het Steenplein te begraven. Daarenboven is deze stedelijke beslissing eveneens in strijd met eerdere besluiten van district Antwerpen, zoals onder andere het speelweefselplan voor de wijk Sint-Andries. Hierin staan aanbevelingen om de Scheldekaaien beter te verbinden met de buurt voor spelende kinderen. Dit in navolging van de kindnorm: een kind moet zich veilig, zelfstandig en comfortabel kunnen verplaatsen, die als basisprincipe geldt in het bestuursakkoord van het district.

De districtsraad van Antwerpen kwam begin deze maand met een motie om de verdiepte kaaiweg op te bergen en het gesprek met bewoners en handelaars opnieuw aan te gaan. We steunen onze districtscollega’s in deze oproep.

Nieuws

Cd&v Antwerpen blijft koele minnaar van de geplande fiets- en voetgangersbrug over de Schelde.

De budgettering voor de geplande Scheldebrug werd vandaag opgenomen in het geïntegreerd investeringsplan van Vlaams minister Annick De Ridder. Volgens de Antwerpse Christendemocraten wordt er veel geld gegeven aan een enorm dure brug die niet tegemoetkomt aan de mobiliteitsnoden, en bovendien investeringsruimte wegneemt voor de geplande leefbaarheidsprojecten en Ringparken.

Stadsbestuur houdt Antwerpse districten in blijvende financiële wurggreep

De districten van Antwerpen ontvangen jaarlijks een dotatie van stad Antwerpen. Deze dotatie is er om de werking van de districten te financieren en hun bevoegdheden uit te voeren. De districten staan in voor belangrijke bevoegdheden die het dichtst bij de Antwerpenaar staan: lokale straten en pleinen, parken, groenvoorzieningen, lokale markten en feesten, en lokaal cultuur-, jeugd- en sportbeleid.  Zij dienen daar dan ook de nodige budgetten voor te krijgen.

Doe dat licht terug aan: check

Na meermaals aandringen van cd&v in de Antwerpse gemeenteraad, besliste de stad om de straatverlichting gefaseerd terug aan te steken waar deze nu ’s nachts gedoofd wordt. “In heel wat woonwijken was het afgelopen jaren pikkedonker. Dit is zowel oncomfortabel voor bewoners als voor voetgangers en fietsers die geen zichtbare weg hebben. Het licht terug ontsteken is een belangrijke ingreep om de veiligheid op de weg en voor de bewoners te verbeteren.” klinkt het bij cd&v.