Havenfusie is een feit

Publicatiedatum

Auteur

Sam Voeten

Deel dit artikel

Nadat Vlaanderen de fusie tussen Antwerpen en Zeebrugge al op groen licht zette, keurde de gemeenteraad van Antwerpen gisteren deze fusie ook goed. Gemeenteraadslid Sam Voeten kwam tussen om onze steun te onderlijnen. Dit is zonder meer historisch.

Als christendemocraten dragen we de Port of Antwerp een zeer warm hart toe. De voorbije 15 jaar hebben we de haven alleen maar zien groeien, met record na record in groei. Het maakt haar al decennia de grootste economische motor van het land. Er is ook heel wat gebeurd:

  • De bouw van het Deurganckdok en de Kieldrechtsluis;
  • de Scheldeverdieping;
  • maar ook het Havenhuis;
  • en De Waterbus.

Allemaal mooie realisaties die Antwerpen als metropool en stad met een wereldhaven op de kaart hebben gezet. En niet alleen in economische groei blinkt de haven uit, in de harde cijfers. De haven van Antwerpen neemt ook haar verantwoordelijkheid op in tal van andere domeinen, waarin ze heel veel aandacht besteedt aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties

We gaan nu naar de Port of Antwerp-Bruges, de eenmaking van de havens van Zeebrugge en Antwerpen. In voetbaltermen zou dit nooit mogelijk geacht worden, dit traject is er ook eentje van vallen en opstaan, maar hier gaat het weldegelijk om een krachtige samenwerking die de duurzame groei bestendigt. Zo wordt de eengemaakt haven alvast de grootste containerhaven en dé chemische hub bij uitstek.

Ook in deze samenwerking zijn we ervan overtuigd dat een haven meer moet zijn dan zuiver economisch toegevoegde waarde. Ze moet een voortrekkersrol spelen in andere domeinen, zoals energie en klimaattransitie. Zeker in het kader van de huidige ontwikkelingen op het wereldtoneel. Soms heb je schaal nodig, dat is nu eenmaal zo. En het is in grote clusters als deze dat innovatie pas echt kan welig tieren, maar een overheid moet daar wel de juiste omgeving voor creëren. Antwerpen moet dat doen. Zeebrugge moet dat doen. En Vlaanderen moet dat doen. En dat doet ze ook, door bijvoorbeeld in te zetten in extra verbindingen voor de binnenvaart. De haven kan zo ook een antwoord bieden op vlak van mobiliteit én vervuiling.

Maar er zijn nog andere dossiers: het containerdok, de zeesluis. Na dit huwelijk, moet zij ook alles op alles zetten om deze infrastructuurprojecten te doen landen. In een artikel van Flows lazen we dat de haven van Zeebrugge de bruid was. Nu, waarom Zeebrugge de bruid is dan wel Antwerpen de bruidegom, dat laten we in het midden. Maar laat het inderdaad een huwelijk zijn. Een evenwaardig huwelijk, met respect voor elkaar. Voor elkaars eigenheid en dna, voor elkaars inbreng, terwijl er samen wordt gewerkt aan een indrukwekkend project voor de toekomst.

We steunden dit punt dan ook volmondig.

Nieuws

Cd&v Antwerpen blijft koele minnaar van de geplande fiets- en voetgangersbrug over de Schelde.

De budgettering voor de geplande Scheldebrug werd vandaag opgenomen in het geïntegreerd investeringsplan van Vlaams minister Annick De Ridder. Volgens de Antwerpse Christendemocraten wordt er veel geld gegeven aan een enorm dure brug die niet tegemoetkomt aan de mobiliteitsnoden, en bovendien investeringsruimte wegneemt voor de geplande leefbaarheidsprojecten en Ringparken.

Stadsbestuur houdt Antwerpse districten in blijvende financiële wurggreep

De districten van Antwerpen ontvangen jaarlijks een dotatie van stad Antwerpen. Deze dotatie is er om de werking van de districten te financieren en hun bevoegdheden uit te voeren. De districten staan in voor belangrijke bevoegdheden die het dichtst bij de Antwerpenaar staan: lokale straten en pleinen, parken, groenvoorzieningen, lokale markten en feesten, en lokaal cultuur-, jeugd- en sportbeleid.  Zij dienen daar dan ook de nodige budgetten voor te krijgen.

Doe dat licht terug aan: check

Na meermaals aandringen van cd&v in de Antwerpse gemeenteraad, besliste de stad om de straatverlichting gefaseerd terug aan te steken waar deze nu ’s nachts gedoofd wordt. “In heel wat woonwijken was het afgelopen jaren pikkedonker. Dit is zowel oncomfortabel voor bewoners als voor voetgangers en fietsers die geen zichtbare weg hebben. Het licht terug ontsteken is een belangrijke ingreep om de veiligheid op de weg en voor de bewoners te verbeteren.” klinkt het bij cd&v.