Fusiedecreet eengemaakte haven Antwerpen – Zeebrugge goedgekeurd

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Donderdag 17 februari 2022 keurde de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams parlement het “fusiedecreet” goed. Voluit: ‘het voorstel van decreet tot hervorming van het beheer van de havengebieden van Antwerpen en Brugge-Zeebrugge’. Dat gebeurde met een kamerbrede meerderheid. Dit bewijst dat het draagvlak voor deze intensieve samenwerking bijzonder groot is. Orry Van de Wauwer (CD&V) diende dit decreet mee in.

Zowel N-VA, CD&V, Open VLD, Vooruit en Groen ondertekenden het decreet. Hiermee is een belangrijke stap gezet richting het ultieme doel, een geïntegreerde samenwerking tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge. De geplande datum voor de officiële fusie is 22 april 2022.

Sterke concurrentiepositie

Het samengaan van beide havens, die heel complementair aan elkaar zijn, zorgt ervoor dat de concurrentiepositie wereldwijd een enorme duw in de rug krijgt. De eengemaakte haven wordt de belangrijkste containerhaven en de grootste voor overslag van voertuigen in Europa. Het wordt ook één van de grootste breakbulkhavens. Bovendien is het de eerste wereldhaven die openlijk de ambitie durft uit te spreken om economie, mens en klimaat te verenigen.

Duurzame haven

Door in te spelen op elkaars sterktes, kan de eengemaakte haven het voortouw nemen in het bouwen van dé duurzame haven van de toekomst. Zo kan de kustligging van Zeebrugge en de Antwerpse industriële cluster gebruikt worden om de Europese leider te worden in de waterstofeconomie. Samen met projecten als CO²-opslag en -hergebruik, gaat de Haven van Antwerpen-Brugge de toekomstige energie-uitdagingen volop aan.

Voordelen fusiedecreet

Vlaams parlementslid en Antwerpenaar Orry Van de Wauwer (CD&V) is tevreden met dit decreet. “Het samengaan van deze havens betekent ook werkgelegenheid. Deze fusie zorgt voor opportuniteiten om één van de grootste werkgevers van Vlaanderen verder uit te breiden. Ook de doelstellingen op vlak van energietransitie en verduurzaming van de havenactiviteiten, gaan we het best kunnen verwezenlijken als gefuseerde havens” besluit Van de Wauwer.

De plenaire vergadering van het Vlaams parlement moet het decreet nog finaal goedkeuren.

Nieuws

Cd&v Antwerpen blijft koele minnaar van de geplande fiets- en voetgangersbrug over de Schelde.

De budgettering voor de geplande Scheldebrug werd vandaag opgenomen in het geïntegreerd investeringsplan van Vlaams minister Annick De Ridder. Volgens de Antwerpse Christendemocraten wordt er veel geld gegeven aan een enorm dure brug die niet tegemoetkomt aan de mobiliteitsnoden, en bovendien investeringsruimte wegneemt voor de geplande leefbaarheidsprojecten en Ringparken.

Stadsbestuur houdt Antwerpse districten in blijvende financiële wurggreep

De districten van Antwerpen ontvangen jaarlijks een dotatie van stad Antwerpen. Deze dotatie is er om de werking van de districten te financieren en hun bevoegdheden uit te voeren. De districten staan in voor belangrijke bevoegdheden die het dichtst bij de Antwerpenaar staan: lokale straten en pleinen, parken, groenvoorzieningen, lokale markten en feesten, en lokaal cultuur-, jeugd- en sportbeleid.  Zij dienen daar dan ook de nodige budgetten voor te krijgen.

Doe dat licht terug aan: check

Na meermaals aandringen van cd&v in de Antwerpse gemeenteraad, besliste de stad om de straatverlichting gefaseerd terug aan te steken waar deze nu ’s nachts gedoofd wordt. “In heel wat woonwijken was het afgelopen jaren pikkedonker. Dit is zowel oncomfortabel voor bewoners als voor voetgangers en fietsers die geen zichtbare weg hebben. Het licht terug ontsteken is een belangrijke ingreep om de veiligheid op de weg en voor de bewoners te verbeteren.” klinkt het bij cd&v.