Een tramveilige Bredabaan graag

Publicatiedatum

Auteur

cd&v Antwerpen

Deel dit artikel

De tramhaltes aan de Bredabaan kenden jammer genoeg al meerdere ongevallen met slachtoffers. Op 27 maart dit jaar gebeurden op enkele uren van elkaar twee zelfs ongevallen aan dezelfde oversteekplaats ter hoogte van de tramhalte Merksem Oudebareel. Een meisje van 12 werd aangereden door een tram in de ochtend, in de namiddag overkwam een jonge vrouw van 21 jaar hetzelfde. We bevroegen schepen Kennis over deze situatie op deze gewestweg.

Ook deze maand nog werd op 8 mei een jonge vrouw van 18 jaar door een tram aangereden. Twee tramhaltes verder op de Bredabaan geraakte in september 2024 een 16-jarige jongen gewond bij een aanrijding met een tram.

Als gebruiker van de tramhaltes in kwestie, maar ook als passant die dagelijks met fiets, te voet of met de auto deze haltes passeer, kan ons raadslid Pieter De Cock goed zelf vaststellen dat deze punten zeer onveilig zijn: "Als voetganger heb je dan wel de verantwoordelijkheid om de tram en bus voorrang te verlenen, maar dit is sneller gezegd dan gedaan. Als bestuurder van een wagen heb je heel slecht zicht op de zebrapaden en of er mensen zullen oversteken, zowel de halte-infrastructuur als de verlichting belemmeren een goede kijk op de plek."

We beseffen ook dat dit een gewestweg is, meestal kennen we dan het antwoord van de schepen (ook al is die ook voorzitter van de Vervoerregio). Om niet onmiddellijk het deksel op de neus te krijgen, pakten we onze vraagstelling niet enkel fluweel in. Maar we bevroegen ook breder naar conflictsituaties waarbij voetgangers versus tram koen te staan. 

  • Bent u op de hoogte van deze gevaarlijke situatie?
  • Heeft u omtrent deze gevaarlijke situatie al zelf initiatief genomen?
  • Aan de halte van de Oude Bareel zijn aanpassingswerken begonnen om een snelle oversteek te verhinderen, maar heel wat tramhaltes in Antwerpen zijn volgens dit stramien gebouwd. Wordt een aanpassing aan alle haltes verwacht en gepland, of is dit een aanpassing die enkel hier wordt uitgevoerd?

De schepen kwam met antwoorden en een aanpak. Er zijn ondertussen al werken gestart met zogenaamde bajonetten op zulke gevaarlijke oversteken. Een ingreep die voetgangers tijd moet geven om veilig te kruisen. Daar zijn we uiteraard tevreden mee. 

Nieuws

Meerjarenplan District Antwerpen voorgesteld

Afgelopen dinsdag heeft onze schepen Vincent het resultaat van maanden werk: de meerjarenplanning (MJP) voor 2026-2031, aan de pers voorgesteld. Dit is de concrete vertaling van het bestuursakkoord “Een bruisend en gastvrij district Antwerpen, waar elke Antwerpenaar zich thuis voelt.” Als enige CD&V-schepen in het districtscollege heeft Vincent, met de steun van onze leden, duidelijke christendemocratische accenten verankerd: een nabij bestuur, luisteren naar de noden in de wijken, investeren in verbinding en dialoog en zorg voor een leefbare, groene en verkeersveilige leefomgeving.

Recht op protest in de stad

Het recht op vreedzaam protest is een onmisbare en fundamentele pijler van onze democratie. We stellen vast dat de omgeving van het Stadhuis elke maandagavond meer en meer in een fort verandert. Dat geeft een vreemde indruk die een westerse democratie en een gezonde rechtstaat niet waardig is. Los van het specifieke thema waarvoor men op straat komt, is cd&v van mening dat burgers hun stem moeten kunnen laten horen, en dat op een zichtbare plek in onze stad.

Kroegentocht 14/11 - Waar is Angela?

Op 14 november trekken we met Vrouw & Maatschappij de stad in voor een bijzondere kroegentocht: “Waar is Angela?” Geen gewone avond, maar een actie tegen straatintimidatie en onveiligheid op straat. Samen maken we zichtbaar wat te vaak onbesproken blijft.