Doe het licht aan

Publicatiedatum

Auteur

Pieter De Cock

Deel dit artikel

In het bestuursakkoord wordt enkel melding gemaakt van de verdere uitrol van het lichtplan om monumentale Antwerpse gebouwen verder of beter te verlichten. Maar het lichtplan waar de burger echt van wakker ligt, is de veiligheid op straat ‘s nachts waar de straatverlichting gedoofd is. Het is met stip een van de vragen waar burgers in Antwerpen hun politici voor aan de mouw trekken.

Vaak is het ook met het nodige onbegrip. Want de energiefactuur is inmiddels drastisch gedaald en de ver-ledding van de straatverlichting is ook al behoorlijk doorgevoerd. Al kan die laatste sprint in het ver-ledden van die laatste lampen en armaturen zeker helpen om het licht duurzamer en goedkoper aan te laten.

De meeste mensen hun vraag is dus quasi woord op woord dezelfde: “doet da licht aan”.

We legden dit als een amendement voor op het bestuursakkoord vorige gemeenteraad . De reactie was toen dat deze bespreekbaar waren in de commissies, maar niet in snelheid op een gemeenteraadszitting. We leggen dit daarom graag terug hier ter tafel.

Daarom vroegen we de schepen:

  • Komt er een geactualiseerde versie van het lichtplan? De versie (Stramien/Antico) die nog circuleert als houvast is eentje van 2012!?
  • Is de schepen en deze commissie bereid het lichtplan breder te zien dan sfeerverlichting op onze monumentale gebouwen? Is er bereidheid het doven van de lichten integraal te heroverwegen?
  • In welke wijken van de stad wordt het licht momenteel gedoofd? Kan een overzicht gegeven worden hoeveel straten en bijgevolg het aantal huishoudens hierdoor geïmpacteerd worden?
  • Wat is momenteel de gemiddelde financiële en energetische besparing op maandbasis door het doven van de lichten?
  • Hoe ver staat de verledding op dit ogenblik?
    • Hoe zorgen we voor die last mile inzake verledding, wanneer denkt de schepen deze, nu toch al lang lopende, omschakeling te realiseren?
    • In 2023 was er sprake van een besparing van 3.3milj KwH als we doven tussen 23u-5u. Hoe groot is die besparing nu nog?

Conclusie van de schepen zijn antwoord:

  • Ik ben nog bezig cijfers op te vragen;
  • ik krijg die vragen niet;
  • het lichtplan is nog actueel;
  • en we zitten op schema qua verledding. 

Wordt vervolgd.

Filmpje Pieter in actie

 

Nieuws

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.

District zet M HKA in bloei: “Vergroenen maken we makkelijker dan ooit”

Op 23 april kleurde de gevel van het M HKA felgroen. Met een spectaculaire videoprojectie van weelderige klimplanten lanceerde districtsschepen Vincent Gysels de nieuwe producten in het ‘Buurt in Bloei’-pakket. Voor cd&v Antwerpen is de boodschap duidelijk: we investeren in een koelere, mooiere stad door de drempels voor onze inwoners om mee te vergroenen volledig weg te nemen.

Warmtenetten eindelijk op snelheid?

Het warmtenet op Nieuw Zuid — de wijk die als duurzaam paradepaardje van Antwerpen wordt gepresenteerd — draait al bijna tien jaar vrijwel volledig op aardgas. De infrastructuur ligt er klaar, maar de cruciale koppeling met groene restwarmte ontbrak. Cd&v stelde hierover reeds verschillende vragen aan schepen Karim Bachar: hoe lang zouden de bewoners die bewust kozen voor een duurzame woning nog afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen?