Doe dat licht terug aan: check

Publicatiedatum

Auteur

cd&v Antwerpen

Deel dit artikel

Na meermaals aandringen van cd&v in de Antwerpse gemeenteraad, besliste de stad om de straatverlichting gefaseerd terug aan te steken waar deze nu ’s nachts gedoofd wordt. “In heel wat woonwijken was het afgelopen jaren pikkedonker. Dit is zowel oncomfortabel voor bewoners als voor voetgangers en fietsers die geen zichtbare weg hebben. Het licht terug ontsteken is een belangrijke ingreep om de veiligheid op de weg en voor de bewoners te verbeteren.” klinkt het bij cd&v.

Cd&v Antwerpen maakte er het afgelopen half jaar herhaaldelijk een punt van. In het bestuursakkoord van het huidige stadsbestuur wordt enkel melding gemaakt van de verdere uitrol van een lichtplan als het om de verlichting van monumentale Antwerpse gebouwen gaat. Maar het lichtplan waar de Antwerpenaar echt van wakker ligt, is de veiligheid op straat ‘s nachts waar de straatverlichting gedoofd is. Het is met stip één van de vragen waar burgers in Antwerpen hun politici voor aan de mouw trekken. Vaak is het ook met het nodige onbegrip waarom hele wijken in het donker worden gezet. Want de energiefactuur is inmiddels drastisch gedaald en de ver-ledding van de straatverlichting is ook al behoorlijk doorgevoerd.

Donkere districten, verlicht centrum

Dat de ongerustheden over het doven van de straatverlichting ‘s nachts vooral uit de districten kwamen, lijkt ook niet vreemd. Cijfers die de cd&v fractie opvroeg, tonen duidelijk dat het niet de straten in het centrum zijn waar de verlichting gedoofd werd. In heel het district Antwerpen werd nog geen 5% van de straatverlichting gedoofd, daartegenover staan districten als Berendrecht-Zandvliet-Lillo (85% gedoofde straatverlichting), Deurne (43% gedoofde straatverlichting) en Wilrijk (39% gedoofde straatverlichting).

Daarom kaartte gemeenteraadslid Pieter De Cock dit zowel in januari, februari als in mei aan bij het stadsbestuur. Tevergeefs, want herhaaldelijk kwam het antwoord dat de verlichting aansteken technologisch niet mogelijk was. Er was ook niet echt een nood volgens de schepen, aangezien er geen signalen tot het schoon verdiep kwamen dat inwoners zich hier onveilig bij voelden. Op deze manier bleven Antwerpenaren letterlijk en doelbewust in het donker zitten.

Het licht gaat plots dan toch aan

Ondanks de eerdere berichtgeving van de betrokken schepen, blijkt het licht nu toch gefaseerd ontstoken te zullen worden. De Antwerpse cd&v fractie is tevreden met deze beslissing en hoopt dat de uitrol van energiezuinige verlichting nog een versnelling hoger kan. “Hele wijken en straten in het donker zetten was geen goed beleid. Antwerpenaren die in dergelijke wijken wonen, hebben ervaren hoe onveilig dat aanvoelt. Mensen die ’s nachts te voet of met de fiets buiten komen, hebben ervaren hoe weinig je ziet en hoe gevaarlijk dat kan zijn. Het is belangrijk dat het aanzetten van het licht ’s nachts geen stap terug is voor onze duurzaamheidsdoelstellingen. Antwerpen moet uit de ruimte gezien niet opnieuw een lichtvlek worden. Het gaat om slimme verlichting die gedimd kan worden waar nodig, en vooral duurzaam ontstoken kan worden. Opvallend genoeg was dat zes weken geleden nog onmogelijk toen we deze oproep herhaaldelijk deden. Het is goed dat schepen Casier hier na ons aandringen dan toch werk van heeft gemaakt”.

Nieuws

Agressiemeldingen bij OCMW alweer gestegen in 2025

Het aantal agressiemeldingen binnen de Antwerpse dienst Sociale Dienstverlening, waartoe ook het OCMW hoort, steeg in 2025 verder tot 378. Dat blijkt uit cijfers die gemeenteraadslid Pieter De Cock opvroeg bij het stadsbestuur. “Toenemende agressie is jammer genoeg een weerkerende trend in de maatschappij, maar een trend waartegen we ons moeten blijven verzetten. We aanvaarden niet dat medewerkers van de stad gevaar lopen en geweld ervaren bij het uitvoeren van hun job.”

Mantelzorgers: minder drempels, meer ondersteuning en meer flexibiliteit.

Mantelzorgers zijn de stille helden van onze samenleving. Zonder hun bijdrage valt heel ons zorgsysteem in elkaar. Als het van cd&v afhangt verdienen mantelzorgers daarom niet alleen meer erkenning en respect in woorden, maar ook betere ondersteuning in daden.

Naar aanleiding van de dag van de Mantelzorger op 23 juni leggen cd&v- parlementsleden Nahima Lanjri en Katrien Schryvers een plan op tafel met 5 concrete maatregelen die mantelzorgers in Vlaanderen beter ondersteunen.

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.