De molen van Sint-Anneke

Publicatiedatum

Auteur

Sam Voeten

Deel dit artikel

CD&V pleit uit monde van gemeenteraadslid Sam Voeten al langer voor het behoud en revitalisering van de molen. Zowel in commissie als tijdens de gemeenteraad hebben we daar al een aantal keer geprobeerd om ook het stadsbestuur daar in mee in te krijgen. Helaas kregen we geen antwoord versierd van de bevoegde schepen met betrekking tot de molen. Opvallend was ook dat we als enige partij steeds het woord namen in dit dossier.

Gisteren bracht districtsraadslid Jan Braeckmans de molen nog eens onder de aandacht op de Antwerpse districtsraad. Want die zal bij een renovatie van openluchtzwembad De Molen misschien verhuizen van Linkeroever naar de Hobokense Polder. Daar zou hij in het toeristische verhaal rond Nello en Patrasche passen. Raadslid Jan Braeckmans legde gisteren op de districtsraad een voorstel tegen een verhuis van de molen van ‘t Veertje ter stemming voor. Alle partijen stemden tegen een verhuis, buiten N-VA. “Dit is een stuk van het erfgoed van Sint-Anna”, zegt Braeckmans. “Zowel bewoners als de molenaars wensen de molen daar te behouden. We zijn blij dat de raad dit steunt, maar zijn verbaasd dat N-VA tegen het behoud van ons erfgoed stemt. Erfgoed mag niet verliezen van vastgoed.” Het stadsbestuur onderzoekt de zaak nog. Wordt vervolgd.

Nieuws

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.

District zet M HKA in bloei: “Vergroenen maken we makkelijker dan ooit”

Op 23 april kleurde de gevel van het M HKA felgroen. Met een spectaculaire videoprojectie van weelderige klimplanten lanceerde districtsschepen Vincent Gysels de nieuwe producten in het ‘Buurt in Bloei’-pakket. Voor cd&v Antwerpen is de boodschap duidelijk: we investeren in een koelere, mooiere stad door de drempels voor onze inwoners om mee te vergroenen volledig weg te nemen.

Warmtenetten eindelijk op snelheid?

Het warmtenet op Nieuw Zuid — de wijk die als duurzaam paradepaardje van Antwerpen wordt gepresenteerd — draait al bijna tien jaar vrijwel volledig op aardgas. De infrastructuur ligt er klaar, maar de cruciale koppeling met groene restwarmte ontbrak. Cd&v stelde hierover reeds verschillende vragen aan schepen Karim Bachar: hoe lang zouden de bewoners die bewust kozen voor een duurzame woning nog afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen?