De Kaaitunnel, geen goed idee

Auteur

Sam Voeten

Deel dit artikel

Er lopen al even plannen om onder de Kaaien een tunnel door te trekken. Zo kan het Steenplein en de Suikerrui een grote voetgangerszone worden en loopt de Via Sinjoor van het Centraal Station tot aan de Schelde. We vragen ons ook af waarom dit bestuur zo vasthoudt aan deze variant?

Vorig jaar keurde het college hierover nog een haalbaarheidsstudie goed. Half juli besliste het Antwerpse stadsbestuur om inderdaad een tunnel voor het doorgaand verkeer aan te leggen onder de Scheldekaaien, ter hoogte van de Suikerrui. Ook al kant coalitiepartner Vooruit zich tegen deze beslissing. Ook het Burgercollectief KaaiLink riep al meermaals op om het plan voor een autotunnel ter hoogte van het Steenplein te begraven.

Dit traject slaagt diepe wonden in deze bestuursploeg. Schepen Meeuws stemde tegen deze variant op het college en zijn Vooruit-collega's onthielden zich. Als dit college een regering was, ze was erover gevallen. Feit blijft ook voor ons dat deze variant absoluut niet strookt met onze visie op een goede mobiliteit en verkeersleefbaarheid. De gemaakte keuze is ook helemaal niet te rijmen met eerdere beleidsbeslissingen. Zowel het klimaatplan als waterplan van de stad wordt hier met de voeten getreden. Men bevroeg ook meer dan 3000 Antwerpenaars. Hun keuze: zo autoluw mogelijk, een tram over de kaaien en vooral geen drukke expressweg... . Dit bestuur kiest het complete tegenovergestelde. In een wereld waarin de auto's overal verdwijnen uit de binnenstad kiest dit bestuur voor een aanzuigeffect voor autoverkeer in de historische kern.

We stellen vast dat dit college ondanks veel grote intenties, toch weer kiest voor koning auto en het gemak voor de toeristen vooropstelt aan de leefomgeving van heel wat Antwerpenaren. Die keuzes zouden we niet maken en blijkbaar coalitiepartner Vooruit ook niet... .

Nieuws

Kan het licht terug aan?

We bevroegen het stadsbestuur al eerder over hun doofplan, waarbij 's er teveel straatlicht uitgaat volgens ons en heel veel Antwerpenaren. Raadslid Pieter De Cock herhaalde de oproep deze maand dan nog maar een in de commissie van bevoegd schepen Ken Casier. Helaas met even weinig resultaat. 

Minder(?) hinderplan

Cd&v Antwerpen is tevreden dat de stad na onze eerdere interventie over de aankomende en ingrijpende werken aan de metro opnieuw oplossingen is gaan zoeken. De bereikbaarheid van Antwerpen met het openbaar vervoer zal stevig onder druk komen te staan, dat mag niet ten koste gaan van leefbaarheid en mobiliteit van de bewoners en bezoekers van de stad.

Een tramveilige Bredabaan graag

De tramhaltes aan de Bredabaan kenden jammer genoeg al meerdere ongevallen met slachtoffers. Op 27 maart dit jaar gebeurden op enkele uren van elkaar twee zelfs ongevallen aan dezelfde oversteekplaats ter hoogte van de tramhalte Merksem Oudebareel. Een meisje van 12 werd aangereden door een tram in de ochtend, in de namiddag overkwam een jonge vrouw van 21 jaar hetzelfde. We bevroegen schepen Kennis over deze situatie op deze gewestweg.