Cd&v kant zich ook Vlaams tegen de Scheldebrug

Auteur

Orry Van De Wauwer

Deel dit artikel

Ja, wij vinden dat een extra Scheldekruising voor fietsers en voetgangers er moet komen. Maar cd&v Antwerpen is er van overtuigd dat de keuze voor een brug hier niet het algemeen belang dient. Hebben we echt nood aan een brug buiten budget, of is dit het doorzetten van het huidige bestuur om een landmark te bouwen?

Gemeenteraadslid Sam Voeten waarschuwde al op tal van gemeenteraden: “We zijn geld aan het uitgeven dat we nog niet hebben.”

Dat werd gisteren waarheid bij de voortgangsrapportage over de Oosterweelverbinding in het Vlaams Parlement. Het Rekenhof verklaarde donderdag opnieuw dat er geen budget is om alle leefbaarheidsprojecten uit het Toekomstverbond te realiseren.

Het is bovendien dubbel jammer. Want niet alleen is er geen budgettaire ruimte, ook de samenwerking tussen beleid en actiegroepen komt onder druk. Bij de realisatie van de Oosterweelverbinding werd hen een reeks projecten voorgehouden die de stad leefbaar moeten houden. De belangrijkste was de overkapping van de Ring, de aanleg van parken en investeringen in het openbaar vervoer. Maar het geld om al die initiatieven te realiseren is er niet en dus zullen er keuzes moeten worden gemaakt, waarschuwde het Rekenhof. Des te meer reden om die Scheldebrug te lossen.

"Er is geen draagvlak voor die brug", stelde Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer gisteren. "Niet bij Open VLD, niet bij CD&V, niet bij de fietsers en niet bij de loodsen. Er is dus enkel draagvlak bij N-VA Antwerpen, die graag haar landmark wil. Dan mag dat ook zo uitgedragen worden. Ik vind dat we de brug beter zouden schrappen, er zijn alternatieven beschikbaar die beter uitvoerbaar zijn."

En ja, landmarks zijn belangrijk voor grootsteden met wereldallure. Welke Antwerpenaar voelt er geen gepaste trots als hij na een lange dag uit de trein stapt en overvallen wordt door de grootsheid van het Centraal-Station? Welke Antwerpenaar voelt er geen gepaste trots als hij uitlegt dat het iconische MAS gebaseerd is op de oude pakhuizen. En je kan over smaken discussiëren, maar het Justitiepaleis laat een diepe indruk na, dat staat buiten kijf.

Maar het esthetische van een landmark mag er nooit toe leiden dat we de oorspronkelijke bedoeling uit het oog verliezen. Een noodzakelijke verbinding voor fietsers en voetgangers met zo min mogelijk impact op de andere troeven van onze stad. En er zijn toch een aantal zaken waar we ons wat zorgen over maken. We bundelen onze bezorgdheden reeds in 2020 onder vier principes en met een bijhorend kostenplaatje (dat voor de brug overigens ondertussen al ver boven de 200 miljoen euro staat, de eerste prijstag was er nauwelijks eentje van 70 miljoen).

 

  1. Principe 1: pendelen is normaal gezien de kortste afstand van a naar b, liefst op een zo comfortabel mogelijke manier. De brug zal echter systematisch open moeten, zo’n 800 bewegingen per jaar, minstens 40 minuten en soms anderhalf uur. We weten allemaal hoe het voelt om – ocharme – 5 minuutjes voor een open brug te staan. Dat voelt als een eeuwigheid. Als we de fietspendelaar op hetzelfde schavot zetten als de automobilist, dan lijkt het vreemd om hem veel langer dan dat te laten wachten. Want na 2 keer, houdt die het voor bekeken. En dan blijft de brug weliswaar een landmark, maar geen mobiliteitsoplossing. En dus vragen wij ons af: Bestaat er een kans dat dit tijdens de spits gebeurd? Zijn scheepspassages dan zo voorspelbaar? Hoe weten we dat dit de aantrekkelijkheid van de brug niet dusdanig zal verminderen en hoe verhoudt dit argument zich tot de tunnel, die hier geen last van heeft?.
  2. Principe 2: elke euro kunnen we maar één keer uitgeven. in tijden van budgettaire soberheid, moet de oplossing die de grootste impact heeft op het budget, ontegensprekelijk de meeste plusje achter haar naam hebben staan. Waarom dan geen goedkopere veerdienst? En hoe  wordt dit budget dan ergens opgevangen vragen we ons af? Want noch de Antwerpse stadskas, nog de Vlaamse belastingkist heeft veel marge voor meerkosten en nieuwe initiatieven. Deze meerkost zal  opgenomen moeten worden binnen de pot leefbaarheidsprojecten. Dat wil zeggen schrappen op andere projecten om dit gerealiseerd te krijgen... .
  3. Principe 3: Antwerp is open for business. Of dat waren toch de terechte woorden van onze burgervader. Uitgerekend gisteren lezen we in de krant over tien jaar Scheldeverdieping. “We teren nog steeds op dat succes van tien jaar geleden.”Een historisch juiste beslissing. De haven van Antwerpen is ook de motor van de ganse regio, het kloppend hart van Vlaanderen. De Schelde is de kransslagader. Die pompt bedrijvigheid naar de haven. Wij halen orders binnen dankzij die vrije doorvaart. Als de fietsbrug daar een hypotheek op zou leggen, maken we een historische fout. Ook als de fietsbrug een hypotheek legt op de modal shift naar meer vrachtvervoer over water, dan moeten we toch twee keer nadenken. Dan werkt de oplossing voor de modal shift… tegen de modal shift. We vragen ons dan ook af of de impact op hoger gelegen bedrijvigheid onderzocht is? Want de landmark moet passen binnen de ambitie om onze economische welvaart te versterken, niet verzwakken.
  4. Principe 4: veiligheid primeert altijd. Dus wanneer een bepaalde groep professionals, zoals de loodsen en andere ingenieurs met ontzettend veel nautische expertise, hun bezorgdheden uiten over de veiligheid en doorstroming op onze Schelde, dan moet je daar als beleidsmaker mee aan de slag. En dan verontrust het ons dat de adviezen van deze experten gewoon naast zich neer worden gelegd. Uit een vlammende brief blijkt dat de loodsen in de eindfase zelfs niet meer werden geconsulteerd. Deze mensen, wiens nautische expertise als een paal boven water staat, hebben herhaaldelijk gewaarschuwd voor de impact en permanente druk op het verkeer over onze Schelde. Dat deden ze trouwens binnen een bemiddelingstraject. Toch worden zij nu in snelheid gepakt, ook al werd hen gezegd dat er nog extra onderzoek kwam naar exact die nautische impact. Waarom moet het plots zo snel gaan? Wie is er in de eindfase allemaal betrokken geweest bij de finale beslissing? En hoe wordt de veiligheid gegarandeerd? De landmark moet verzoend worden met het veiligheidsprincipe. Dat is voor ons een absolute must.

 

 

 

Nieuws

"Wie is het? - wijkagent edition"

1 op 4 Vlamingen voelt zich vaak of altijd onveilig in de eigen buurt. “Dat mensen zich onveilig voelen wanneer ze zich in hun eigen buurt begeven, mogen we als samenleving niet accepteren”, stelt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, die van veiligheid in de eigen buurt een speerpunt maakt voor de nakende gemeenteraadsverkiezingen. Met een grotere rol voor de wijkinspecteur wil de partij het veiligheidsgevoel in Vlaanderen versterken. Uit onderzoek van VRT NWS blijkt immers dat 68 procent van de 1501 bevraagden hun wijkagent niet kennen.

De slinger passeert altijd over het centrum

“Een stem op De Wever is N-VA een carte blanche geven over wie waarnemend burgemeester wordt. De Antwerpenaar hoort te weten wie de stad zal besturen. Blijkbaar verdient de Antwerpenaar dat respect niet.” Antwerps CD&V-lijsttrekker Pieter De Cock komt met de fiets aan op de plaats van afspraak. Over zijn schouder hangen drie kokers met campagnemateriaal. “Dit was misschien niet mijn beste idee”, lacht De Cock.

Toiletplan: because we give a shit

Cd&v Antwerpen stelt naar aanloop van de verkiezingen een toiletplan voor. Cd&v wilt naar analogie met openbare toiletten aan tankstations in Duitsland of Frankrijk, een systeem ontwikkelen waarbij meer openbare toiletten worden voorzien in de stad. “Er zijn in Antwerpen belachelijk weinig openbare toiletten, en naar toilet kunnen gaan is echt een basisrecht. We wentelen dat nu af op onze horeca en handelszaken, terwijl zij dat probleem niet zouden moeten opvangen. En met ons toiletplan willen we net onze ondernemers ondersteunen, want een toiletbezoek kost in ons voorstel een euro en in ruil krijg je een voucher van een euro terug om te besteden bij aangesloten ondernemers. Een win-win voor de stad en onze middenstand! Because we give a shit.” stelt lijsttrekker De Cock.