Cd&v antwerpen vraagt bijsturing project de oever.

Auteur

Sam Voeten

Deel dit artikel

Het Zorgbedrijf plant al langer project De Oever, ter hoogte van de Korte Ridderstraat en De Oever. 34 assistentieflats, 18 appartementen, een dienstencentrum en 9 handelsunits. De Stad weigerde echter deze vergunning stilzwijgend, waarna het Zorgbedrijf in beroep ging bij de Deputatie.

Het is voor CD&V duidelijk dat dit project niet enkel vergunningstechnisch tekort komt, maar ook in visie niet strookt met de ambities van het stadsbestuur. Vooral de overgedimensioneerde parking die wordt voorzien, het gebrek aan bewonersparticipatie en het voorziene (binnen)plein dat onvoldoende kwalitatief en té verhard is. “De ruimte in onze stad is schaars, de ambities van het schepencollege waren bij de start torenhoog. Zo lazen we in het bestuursakkoord dat er wijkgericht gewerkt zou worden in alle beleidsdomeinen en dat het stadsbestuur met bewoners, burgerinitiatieven, ondernemers en verenigingen samen en op zoek gaat naar wat ons allemaal verbindt. We missen dat volledig in dit project. Er werd ook voorgenomen de 16e-eeuwse binnenstad autoluwer te maken. Dan is een overgedimensioneerde parking op deze locatie alvast weggegooid geld”: zegt Sam Voeten.

Bij elke stadsvernieuwing zouden de aspecten waterbuffering en infiltratie meegenomen worden in de opmaak van de plannen. Niet-functionele verharde ruimtes op straten en pleinen zouden worden onthard en vergroend in functie van infiltratie en verkoeling. De stad zou weerbaar gemaakt worden tegen klimaatverandering. Door zinloze verharding te slopen en te vergroenen sijpelt het regenwater beter door, voorkomen we overstromingen, koelt Antwerpen af en verbeteren we de luchtkwaliteit. Sam Voeten: “Wel, dat doe je niet door méér maar minder te verharden”.

Wie uit zijn raam kijkt, beseft het, de groene ruimte in onze stad is schaars. Nochtans zorgen open ruimtes, natuurlijke accenten en groene plekken voor een groter geluksgevoel, verleidt het mensen om samen te komen en vermindert het criminaliteit. “Een groener Antwerpen is een gezonder Antwerpen. Dat verdienen onze senioren in deze toekomstige serviceflats. Dat verdienen ook de bewoners van Sint-Andries”: aldus Sam Voeten.

Kortom CD&V loopt niet warm voor het project zoals het nu voorligt. Dit project wordt beter nog bijgestuurd, nu het nog kan. “Daarom namen we initiatief op de gemeenteraad van februari om dit alsnog te keren”: zegt Sam Voeten.

Nieuws

Kan het licht terug aan?

We bevroegen het stadsbestuur al eerder over hun doofplan, waarbij 's er teveel straatlicht uitgaat volgens ons en heel veel Antwerpenaren. Raadslid Pieter De Cock herhaalde de oproep deze maand dan nog maar een in de commissie van bevoegd schepen Ken Casier. Helaas met even weinig resultaat. 

Minder(?) hinderplan

Cd&v Antwerpen is tevreden dat de stad na onze eerdere interventie over de aankomende en ingrijpende werken aan de metro opnieuw oplossingen is gaan zoeken. De bereikbaarheid van Antwerpen met het openbaar vervoer zal stevig onder druk komen te staan, dat mag niet ten koste gaan van leefbaarheid en mobiliteit van de bewoners en bezoekers van de stad.

Een tramveilige Bredabaan graag

De tramhaltes aan de Bredabaan kenden jammer genoeg al meerdere ongevallen met slachtoffers. Op 27 maart dit jaar gebeurden op enkele uren van elkaar twee zelfs ongevallen aan dezelfde oversteekplaats ter hoogte van de tramhalte Merksem Oudebareel. Een meisje van 12 werd aangereden door een tram in de ochtend, in de namiddag overkwam een jonge vrouw van 21 jaar hetzelfde. We bevroegen schepen Kennis over deze situatie op deze gewestweg.