Verkeersveilige gemeente

Publicatiedatum

Auteur

cd&v Antwerpen

Deel dit artikel

Met het traject Verkeersveilige Gemeente wil de provincie Antwerpen het aantal verkeersslachtoffers zo snel mogelijk terugbrengen naar nul. Het is de startmotor die de gemeenten en politie in beweging moet zetten en houden rond het thema verkeersveiligheid.

In het traject Verkeersveilige Gemeenten genieten de deelnemende gemeenten van een intensieve begeleiding in verschillende fasen om te komen tot meer verkeersveiligheid. De begeleiding steunt op 5 pijlers. De 5 E's. beleid en organisatie (engagement), infrastructuur (engineering), educatie en communicatie (education), handhaving (enforcement), monitoring en evaluatie (evaluation). We brachten die E’s vorige legislatuur al vaker onder de aandacht.

Maar wat blijkt, als stad kleuren we niet op de kaart van deelnemende gemeenten. We staan daar gewoon niet op de radar. Niet in prospectie, niet in enige vorm van uitvoering, toeleiding of begeleidingstraject. Gewoon grijs op de kaart. Niks nada. En we staan daar behoorlijk alleen. 58 van de 67 Antwerpse gemeenten nemen wel deel aan het kosteloos begeleidingstraject.

Schepen Kennis deelde mee dat we de principes van de Provincie deelden, maar dat we als stad flink genoeg op onszelf waren. Dit traject was vooral voor de kleinere gemeenten met minder mensen ne middelen. Hij beloofde evenwel met de bevoegde deputé het te bespreken. 

Nieuws

Agressiemeldingen bij OCMW bijna verdubbeld

Tussen 2022 en 2024 verdubbelde het aantal agressiemeldingen binnen de Antwerpse dienst Sociale Dienstverlening bijna, waartoe ook het OCMW hoort. Waar er in 2022 al 191 agressiemeldingen waren, liep dit in 2023 verder op tot 217 meldingen en steeg dit in 2024 naar maar liefst 324 agressiemeldingen.

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.