Statiegeld laatste hoofdstuk?

Publicatiedatum

Auteur

Sam Voeten

Deel dit artikel

Gemeenteraadslid Sam Voeten bracht de vraag om statiegeld op blik en drankverpakkingen in te voeren deze legislatuur al tig aantal keer op commissies en gemeenteraden. Onze oproep bleek bij de vakschepen telkens op een koude steen te vallen. Maar Vlaanderen lijkt nu eindelijk overstag te zullen gaan. We kijken mee uit naar de uitrol hiervan in Antwerpen!

In september is het telkens World Cleanup Day en dat is elk jaar bijzonder confronterend. Blikjes op de grond, blikjes in de bermen, veel plastic afval, het is nog steeds schering en inslag. 40% van het zwerfvuil zou bestaan uit blikjes.

Dat zagen we nog frappanter toen er tijdens de coronacrisis sommige jongeren zich ook van hun minder propere kant zien en lieten ze hun rommel na hun bijeenkomsten gewoon rondslingeren. Nu, gelukkig bestaan daar er bepaalde maatregelen om deze problematiek met beide handen aan te pakken, zoals statiegeld. Ons standpunt is zeer helder, wij zijn grote voorstander. 16 andere Europese landen bewijzen dat het werkt. Heel wat CD&V-besturen zijn al toegetreden tot de Statiegeldalliantie. Federaal is dat door ons ook in het regeerakkoord gestoken, Wallonië neemt nu ook de nodige stappen. Alleen zijn er twee partijen die daar geen grote voorstander van zijn, en dat is N-VA en de Open Vld. Nu blijkt de wind plots toch te draaien. Recent zette de Vlaamse regering en bevoegd minister Demir statiegeld terug op de politieke agenda, op het wenslijstje. We juichen dat uiteraard toe en kijken al uit naar de uitrol in Antwerpen.

Want we hadden een zeer goede reden om dit blijvend op tafel te leggen. Waarom? Het werkt. Het werkt. Het is bewezen, het is niet dat dit een gek experiment is. Pak Nederland, daar heeft men het ingevoerd en dat leidde meteen tot een spectaculaire daling van de hoeveelheid zwerfvuil en het aandeel plastic. En belangrijke kanttekening: het statiegeld op blikjes zelf zit hier nog niet in! The best is yet to come! De kosten die we besparen omdat er minder opgeruimd moet worden, zijn ook aanzienlijk. Het is geld van de Antwerpse belastingbetaler dat we echt wel aan andere zaken kunnen spenderen.

Nieuws

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.

District zet M HKA in bloei: “Vergroenen maken we makkelijker dan ooit”

Op 23 april kleurde de gevel van het M HKA felgroen. Met een spectaculaire videoprojectie van weelderige klimplanten lanceerde districtsschepen Vincent Gysels de nieuwe producten in het ‘Buurt in Bloei’-pakket. Voor cd&v Antwerpen is de boodschap duidelijk: we investeren in een koelere, mooiere stad door de drempels voor onze inwoners om mee te vergroenen volledig weg te nemen.

Warmtenetten eindelijk op snelheid?

Het warmtenet op Nieuw Zuid — de wijk die als duurzaam paradepaardje van Antwerpen wordt gepresenteerd — draait al bijna tien jaar vrijwel volledig op aardgas. De infrastructuur ligt er klaar, maar de cruciale koppeling met groene restwarmte ontbrak. Cd&v stelde hierover reeds verschillende vragen aan schepen Karim Bachar: hoe lang zouden de bewoners die bewust kozen voor een duurzame woning nog afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen?