1,5 miljoen reizigers op Antwerpse veren: stap af van de fetisj om een brug te bouwen

Publicatiedatum

Auteur

Pieter De Cock

Deel dit artikel

In 2023 gebruikten bijna 1.5 miljoen voetgangers en fietsers één van de drie veren over de Schelde in en rond Antwerpen. Voor cd&v Antwerpen tonen deze cijfers nog maar eens de nood aan goede verbindingen om de Schelde te kruisen. “Zorg dat de Antwerpenaar op een goeie manier over de Schelde geraakt, maar stap toch eens af van de fetisj om persé een brug in Antwerpen te willen bouwen”, klinkt het bij Pieter De Cock, jongerenvoorzitter en mobiliteitsspecialist bij cd&v Antwerpen en kandidaat voor het Vlaams Parlement.

In en rond Antwerpen bedienen drie veerdiensten pendelaars die de Schelde te voet of met de fiets willen kruisen. Deze veerdiensten worden gratis aangeboden door de Vlaamse overheid. Dit zijn de veerdiensten aan het Steenplein (het Sint-Annaveer), de veerdienst tussen Bazel en Hoboken, en de veerdienst tussen Kruibeke en Hemiksem net ten zuiden van de stad. In 2023 zorgden deze drie veerdiensten dat er 1.477.932 mensen van de ene Scheldeoever naar de andere werden overgezet.

Cijfers 2023 [1]

Totaal passagiers

Fietsers

Voetgangers

Gemiddeld/maand

Sint-Annaveer

689.902

257.120

432.782

57.492

Veer Kruibeke-Hoboken

428.125

350.607

77.518

35.677

Veer Bazel-Hemiksem

359.905

328.530

31.375

29.992

TOTAAL

1.477.932

936.257

541.675

123.161

Voor cd&v Antwerpen bewijzen deze cijfers dat er echt nood is aan de veerdiensten. Want tel de trafiek van DeWaterbus er nog eens bij (751.351 passagiers in 2023), dan komt het aantal mensen die de Schelde overstaken per boot over de 2 miljoen reizigers in 2023. “De nood is duidelijk groot om de Schelde vlot over te kunnen steken. Het huidige aanbod via de voetgangerstunnel en fieterstunnel is gewoonweg te beperkt.

Zorg voor goede oplossingen

In 2017 werd het Toekomstverbond afgesloten, een akkoord tussen de Vlaamse overheid, de Antwerpse burgerbewegingen (stRaten-generaal, Ademloos en Ringland), de stad en haven van Antwerpen om het Oosterweelproject vlot te trekken. Binnen het Toekomstverbond wordt een fietsbrug voorzien ter hoogte van de Kennedytunnel. Over deze brug is al veel discussie gevoerd. Ook cd&v blijft koele minnaar voor deze brug. “Wij willen dat er een kwaliteitsvolle en vaste verbinding komt om de Schelde te kruisen, de cijfers van de veerdiensten tonen de hoge nood hiervoor.” Stelt de Antwerpse cd&v.

“Maar het plan om dit met een brug te doen, daar zijn we nog steeds niet van overtuigd. We geloven niet dat een brug die niet permanent beschikbaar zal zijn voor de gebruikers, de beste optie is. Als je dan toch meer dan een kwart miljard euro wilt voorzien voor die broodnodige verbinding, bouw dan iets  dat permanent en comfortabel beschikbaar is. De studies en experts wijzen hiervoor dan naar een moderne tunnel die op termijn veel goedkoper is, een snellere verbinding garandeert voor fietsers en voetgangers, die geen impact heeft op de bedrijven of nautisch verkeer, en vooral betrouwbaar is.” Klinkt het bij Pieter De Cock. “We gaan zoveel geld uitgeven voor een nodige verbinding, zorg dan dat deze verbinding voor een betere mobiliteit zorgt en niet louter voor mooie ansichtkaartjes.”

Lees meer op Gazet van Antwerpen.

[1] Cijfers uit antwoord van minister Lydia Peeters op schriftelijke vraag nummer 660 van Orry Van de Wauwer.

Nieuws

"Wie is het? - wijkagent edition"

1 op 4 Vlamingen voelt zich vaak of altijd onveilig in de eigen buurt. “Dat mensen zich onveilig voelen wanneer ze zich in hun eigen buurt begeven, mogen we als samenleving niet accepteren”, stelt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, die van veiligheid in de eigen buurt een speerpunt maakt voor de nakende gemeenteraadsverkiezingen. Met een grotere rol voor de wijkinspecteur wil de partij het veiligheidsgevoel in Vlaanderen versterken. Uit onderzoek van VRT NWS blijkt immers dat 68 procent van de 1501 bevraagden hun wijkagent niet kennen.

De slinger passeert altijd over het centrum

“Een stem op De Wever is N-VA een carte blanche geven over wie waarnemend burgemeester wordt. De Antwerpenaar hoort te weten wie de stad zal besturen. Blijkbaar verdient de Antwerpenaar dat respect niet.” Antwerps CD&V-lijsttrekker Pieter De Cock komt met de fiets aan op de plaats van afspraak. Over zijn schouder hangen drie kokers met campagnemateriaal. “Dit was misschien niet mijn beste idee”, lacht De Cock.

Toiletplan: because we give a shit

Cd&v Antwerpen stelt naar aanloop van de verkiezingen een toiletplan voor. Cd&v wilt naar analogie met openbare toiletten aan tankstations in Duitsland of Frankrijk, een systeem ontwikkelen waarbij meer openbare toiletten worden voorzien in de stad. “Er zijn in Antwerpen belachelijk weinig openbare toiletten, en naar toilet kunnen gaan is echt een basisrecht. We wentelen dat nu af op onze horeca en handelszaken, terwijl zij dat probleem niet zouden moeten opvangen. En met ons toiletplan willen we net onze ondernemers ondersteunen, want een toiletbezoek kost in ons voorstel een euro en in ruil krijg je een voucher van een euro terug om te besteden bij aangesloten ondernemers. Een win-win voor de stad en onze middenstand! Because we give a shit.” stelt lijsttrekker De Cock.