In 2023 gebruikten bijna 1.5 miljoen voetgangers en fietsers één van de drie veren over de Schelde in en rond Antwerpen. Voor cd&v Antwerpen tonen deze cijfers nog maar eens de nood aan goede verbindingen om de Schelde te kruisen. “Zorg dat de Antwerpenaar op een goeie manier over de Schelde geraakt, maar stap toch eens af van de fetisj om persé een brug in Antwerpen te willen bouwen”, klinkt het bij Pieter De Cock, jongerenvoorzitter en mobiliteitsspecialist bij cd&v Antwerpen en kandidaat voor het Vlaams Parlement.
In en rond Antwerpen bedienen drie veerdiensten pendelaars die de Schelde te voet of met de fiets willen kruisen. Deze veerdiensten worden gratis aangeboden door de Vlaamse overheid. Dit zijn de veerdiensten aan het Steenplein (het Sint-Annaveer), de veerdienst tussen Bazel en Hoboken, en de veerdienst tussen Kruibeke en Hemiksem net ten zuiden van de stad. In 2023 zorgden deze drie veerdiensten dat er 1.477.932 mensen van de ene Scheldeoever naar de andere werden overgezet.
Cijfers 2023 [1]
|
Totaal passagiers
|
Fietsers
|
Voetgangers
|
Gemiddeld/maand
|
Sint-Annaveer
|
689.902
|
257.120
|
432.782
|
57.492
|
Veer Kruibeke-Hoboken
|
428.125
|
350.607
|
77.518
|
35.677
|
Veer Bazel-Hemiksem
|
359.905
|
328.530
|
31.375
|
29.992
|
TOTAAL
|
1.477.932
|
936.257
|
541.675
|
123.161
|
Voor cd&v Antwerpen bewijzen deze cijfers dat er echt nood is aan de veerdiensten. Want tel de trafiek van DeWaterbus er nog eens bij (751.351 passagiers in 2023), dan komt het aantal mensen die de Schelde overstaken per boot over de 2 miljoen reizigers in 2023. “De nood is duidelijk groot om de Schelde vlot over te kunnen steken. Het huidige aanbod via de voetgangerstunnel en fieterstunnel is gewoonweg te beperkt.”
Zorg voor goede oplossingen
In 2017 werd het Toekomstverbond afgesloten, een akkoord tussen de Vlaamse overheid, de Antwerpse burgerbewegingen (stRaten-generaal, Ademloos en Ringland), de stad en haven van Antwerpen om het Oosterweelproject vlot te trekken. Binnen het Toekomstverbond wordt een fietsbrug voorzien ter hoogte van de Kennedytunnel. Over deze brug is al veel discussie gevoerd. Ook cd&v blijft koele minnaar voor deze brug. “Wij willen dat er een kwaliteitsvolle en vaste verbinding komt om de Schelde te kruisen, de cijfers van de veerdiensten tonen de hoge nood hiervoor.” Stelt de Antwerpse cd&v.
“Maar het plan om dit met een brug te doen, daar zijn we nog steeds niet van overtuigd. We geloven niet dat een brug die niet permanent beschikbaar zal zijn voor de gebruikers, de beste optie is. Als je dan toch meer dan een kwart miljard euro wilt voorzien voor die broodnodige verbinding, bouw dan iets dat permanent en comfortabel beschikbaar is. De studies en experts wijzen hiervoor dan naar een moderne tunnel die op termijn veel goedkoper is, een snellere verbinding garandeert voor fietsers en voetgangers, die geen impact heeft op de bedrijven of nautisch verkeer, en vooral betrouwbaar is.” Klinkt het bij Pieter De Cock. “We gaan zoveel geld uitgeven voor een nodige verbinding, zorg dan dat deze verbinding voor een betere mobiliteit zorgt en niet louter voor mooie ansichtkaartjes.”
Lees meer op Gazet van Antwerpen.
[1] Cijfers uit antwoord van minister Lydia Peeters op schriftelijke vraag nummer 660 van Orry Van de Wauwer.