Regels LEZ moeten ook gelden voor het openbaar vervoer

Publicatiedatum

Auteur

Orry Van de Wauwer

Deel dit artikel

“Regels LEZ moeten ook gelden voor het openbaar vervoer”, zegt Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer (cd&v). Vanaf 2026 moet De Lijn naar schatting tot 30 miljoen euro per jaar boetes betalen indien ze met vervuilende bussen in lage emissiezones zou rijden. Daar vraagt cd&v ook een oplossing voor.

Emissievrij openbaar vervoer in de steden tegen 2025, dat was het doel van de Vlaamse overheid. In een interview met Gazet van Antwerpen zei de Secretaris-Generaal van De Lijn Ann Schoubs dat dit niet zal lukken. De Lijn moet daarvoor immers 70% van haar vloot vervangen tegen 2025. Geen enkele constructeur zou zo’n hoeveelheid bussen kunnen leveren op deze korte termijn, daarnaast is de laadpaalinfrastructuur (o.a. op de stelplaatsen) daar nog niet op voorzien.

Veel bussen rijden emissievrij

Tegen eind 2025 zouden 1247 van de circa 2500 bussen van De Lijn emissievrij rijden, en 608 van de circa 1500 bussen bij onderaannemers. Ook hier geeft Schoubs aan dat dit een krappe deadline is.

Regels LEZ moeten ook gelden voor het openbaar vervoer

Vanaf 2026 kan de emissie-uitstoot van bussen van De Lijn voor een probleem zorgen in de steden Gent en Antwerpen, waar er Lage EmissieZones gelden. Euro-6 bussen mogen deze LEZ’s niet meer in. Tenzij, zo geeft Schoubs aan, De Lijn telkens een boete zou betalen. De regels LEZ moeten immers ook gelden voor het openbaar vervoer.

Boetes tot 30 miljoen euro per jaar?

Die boetes zouden De Lijn op jaarbasis ruw 30 miljoen euro kosten, aldus Schoubs. In een antwoord op een oudere schriftelijke vraag van Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer (cd&v) antwoordde minister van Mobiliteit Lydia Peeters dat boetes betaalt worden uit de exploitatiemiddelen van De Lijn.

Cd&v vraagt oplossing

Cd&v gelooft in het belang van lage emissiezones en emissievrije bussen om de luchtkwaliteit te verbeteren”, zegt Orry Van de Wauwer (cd&v).  “De overheid kan geen uitzondering maken op haar eigen regels voor bussen van De Lijn. Een overheid hoort de regels die ze oplegt aan haar burgers zelf ook na te leven, en hoort zelfs ambitieuzer te zijn. Ik roep de minister op om een oplossing te vinden, want indien De Lijn 30 miljoen euro boetes moet betalen, is dit 30 miljoen euro die ze minder te besteden heeft uit haar exploitatiemiddelen om net te investeren in duurzamere en milieuvriendelijkere bussen en dus bij te dragen aan een betere luchtkwaliteit. Bovendien morgen de beperkingen van het LEZ-decreet er niet toe leiden dat de emissievrije bussen enkel rijden in de stad.”

Nieuws

Cd&v gaat niet in gesprek met Vlaams Belang

Cd&v Antwerpen zal niet ingaan op de uitnodiging van Vlaams Belang om samen met N-VA coalitiegesprekken op te starten. Dat laat Pieter De Cock weten daags na de uitnodiging door Filip Dewinter, die het initiatiefrecht momenteel houdt.

"Wie is het? - wijkagent edition"

1 op 4 Vlamingen voelt zich vaak of altijd onveilig in de eigen buurt. “Dat mensen zich onveilig voelen wanneer ze zich in hun eigen buurt begeven, mogen we als samenleving niet accepteren”, stelt cd&v-voorzitter Sammy Mahdi, die van veiligheid in de eigen buurt een speerpunt maakt voor de nakende gemeenteraadsverkiezingen. Met een grotere rol voor de wijkinspecteur wil de partij het veiligheidsgevoel in Vlaanderen versterken. Uit onderzoek van VRT NWS blijkt immers dat 68 procent van de 1501 bevraagden hun wijkagent niet kennen.

De slinger passeert altijd over het centrum

“Een stem op De Wever is N-VA een carte blanche geven over wie waarnemend burgemeester wordt. De Antwerpenaar hoort te weten wie de stad zal besturen. Blijkbaar verdient de Antwerpenaar dat respect niet.” Antwerps CD&V-lijsttrekker Pieter De Cock komt met de fiets aan op de plaats van afspraak. Over zijn schouder hangen drie kokers met campagnemateriaal. “Dit was misschien niet mijn beste idee”, lacht De Cock.