Pleidooi voor meer verkeersveiligheid in Antwerpen

Publicatiedatum

Auteur

Orry Van De Wauwer

Deel dit artikel

Na het tragische ongeval van 24 augustus in de Lange Leemstraat riep CD&V Antwerpen nogmaals op om verkeersveiligheid een prioriteit te maken. Veiligheid boven doorstroming is voor ons absoluut de norm. Op 19 september 2021 ging ik hierover in debat met schepen Koen Kennis bij ATV in Wakker op Zondag. Sam Voeten bracht deze bezorgdheden ook in de Antwerpse gemeenteraad.

Verkeersveiligheid zou een absolute topprioriteit moeten zijn voor stad én districten. Maar ondanks goede intenties blijkt de praktijk in Antwerpen dramatisch. Alle verkeersdata tonen aan dat de zwakke weggebruiker in Antwerpen nog te veel gevaar loopt in ons verkeer. De laatste ongevallen waarbij dodelijke slachtoffers te betreuren waren bij fietsers of voetgangers, gebeurden nagenoeg allemaal op lichtengeregelde kruispunten.

Niet zo conflictvrije kruispunten

De Vlaamse regering maakte afgelopen jaren het principe van conflictvrije kruispunten de norm. Voor de stad Antwerpen werd zelfs een speciale software ontworpen die verkeerslichten aan kruispunten leest, de VLCC. Deze computer optimaliseert de verkeersstroom en probeert zo veel mogelijk conflicten tussen verschillende weggebruikers te vermijden.

Het is echter bedroevend om te zien dat de stad deze beveiligingen en optimalisaties al te vaak terugschroeft. Dit gebeurt wanneer het conflictvrij maken andere negatieve gevolgen met zich meebrengt. Een conflictvrije regeling vergroot de veiligheid niet als filevorming tot onveilige situaties leidt verderop in de straat. Indien het conflictvrij maken van een kruispunt tot problemen leidt, zou men de conflictvrije regeling echter niet zonder meer mogen terugschroeven. Het probleem moet dan meer diepgaand bekeken worden. “Moeten al deze wagens die tot onveilige situaties leiden echt wel op dit punt doorrijden? Is dit kruispunt wel goed ontworpen om alle verschillende weggebruikers veilig op te vangen?” Dat zijn de vragen die eerst gesteld en beantwoord moeten worden.

Dit gebeurt te weinig. Bij problemen met de conflictvrije regeling van kruispunten, worden conflicten al te vaak terug toegestaan. Niet vanwege onveilige situaties, maar omdat de doorstroming niet meer optimaal loopt. Veiligheid gaat echter altijd boven doorstroming! Kruispunten worden ook niet eerst aangepakt als de minder veilige situatie terug wordt ingevoerd. De verkeerslichten worden gewoon aangepast, met eventueel een extra knipperlicht om op het gevaar te wijzen. Dat is problematisch.ATV Wakker op Zondag – 19 september 2021

Hoe het wel kan

De stad Antwerpen zou veel kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door het invoeren van wijkcirculatieplannen. Zo een plan weert het verkeer in de woonwijken dat er niet echt moet zijn. Bewoners en bezoekers kunnen er vlot in en uit, sluipverkeer minder vlot. Dergelijke wijkcirculatieplannen of verkeerslussen zijn jammer genoeg niet bespreekbaar.

Een andere quick win zou het betrekken van de districten zijn. Op het meest lokale niveau van onze stad, de districten, zitten betrokken raadsleden en schepenen met kennis over hun wijken en straten. Zij worden niet betrokken, zelfs inzage in cijfers over de verkeersveiligheid in hun district wordt niet toegestaan. Als het dit Antwerps stadsbestuur menens is met verkeersveiligheid, gebruikt men de kennis en expertise van de ambtenaren, schepenen en raadsleden in de districten.

Nieuws

Dit Antwerps bestuursakkoord heeft muziek, maar mist harmonie.

Een bestuursakkoord vraagt vooreerst om gelezen te worden, niet om nog voor de inkt droog is een instant reactie te geven. Cd&v Antwerpen nam het werkstuk van deze nieuwe ploeg ondertussen rustig door. “We moeten vaststellen dat dit voor ons een heel herkenbaar bestuursakkoord is. Heel wat ambities die ook wij naar voren schuiven voor onze stad, hebben een plek gekregen. Maar het akkoord is wat ons betreft zoutloos. Inhoudelijk is het duidelijk een compromis waar voor veel partijen muziek in zit. Maar dat compromis heeft wel gezorgd dat het akkoord leest een herkauwde partituur, we missen de harmonie. Het gaat te vaak over lopende zaken en te weinig over grotere Antwerpse ambities voor de toekomst. Waar zitten bijvoorbeeld onze nieuwe Antwerpse wereldtroeven? reageert Pieter De Cock.

Een begroting in wacht

We zijn nu echt aan de laatste meerjarenplanaanpassing van dit bestuur gekomen. Een achtste aanpassing die eerder technisch van aard was. Geen nieuwe inhoudelijke verschuivingen, wel aanpassingen in de tijd en de herraming van lopende zaken. Dit was tijdens de commissieweek ook erg duidelijk aan het ontbrekende enthousiasme bij de toelichtingen en het tegenwerk op deze oppositiebanken. Dit is een wachtrekening voor het volgende bestuur.

Cd&v gaat niet in gesprek met Vlaams Belang

Cd&v Antwerpen zal niet ingaan op de uitnodiging van Vlaams Belang om samen met N-VA coalitiegesprekken op te starten. Dat laat Pieter De Cock weten daags na de uitnodiging door Filip Dewinter, die het initiatiefrecht momenteel houdt.