Nahima Lanjri: “Een fietsritje met de familie moet ook kunnen in een rolstoel.’’

Publicatiedatum

Deel dit artikel

CD&V wil dat de stad Antwerpen deelneemt aan het proefproject ‘deelrolstoelfietsen’ van G-sport Vlaanderen.

Vandaag zijn heel wat voorzieningen of individuen met een beperking op zoek naar aangepaste fietsen.

En wat blijkt? Het aanbod is zeer beperkt. Dat zorgt natuurlijk voor een hoge drempel om samen met vrienden of familie boodschappen te doen of een recreatieve fietstocht te organiseren. Om die drempel weg te werken, werd door G-sport Vlaanderen het pilootproject ‘deelfietsen’ opgestart. Ze willen zo nagaan wat allemaal nodig is om dit soort deelmobiliteit in steden en gemeenten succesvol tot stand te brengen en zo rolstoelgebruikers de mogelijkheid te geven om samen met familie en vrienden op ontdekking te gaan.

“De gemeente Essen stapte als eerste gemeente mee in het project. Zij kozen voor een elektrisch aangedreven model, waarbij iedere persoon in zijn eigen aangepaste en comfortabele rolstoel kan blijven zitten. Tijdens de week staat de rolstoelfiets in de fietsenstalling van een woonzorgcentrum en in het weekend staat de rolstoelfiets bij het VVV kantoor. De reacties van de rolstoelgebruikers en hun familie is daar alvast zeer enthousiast.” vertelt Brigitte Van Aert, schepen in Essen voor Gezondheid en G-beleid.

Fractieleider Nahima Lanjri: “we denken dan ook dat deze vorm van deelmobiliteit ook in onze stad een succes kan zijn. Denk maar aan de mogelijkheden om vlot te shoppen in de stad of een culturele rondrit te doen langs onze talrijke monumenten en bezienswaardigheden.” Er zijn in Antwerpen ook al verschillende aanbieders van huurfietsen in de stad, een samenwerking met hen en de Werkgroep Antwerpen Toegankelijk kan in onze ogen leiden tot een nieuwe boeiende en warme vorm van deelgebruik.

“Daarom legden we dit voor aan schepen Karim Bachar.  Hij bevestigde dat dit een zeer waardevol initiatief is en dat er inderdaad bij navraag aan INTER (stichting toegankelijk Vlaanderen) veel vraag is naar zo een vorm van deelmobiliteit. Hij beloofde dit verder op te nemen in een onderzoek dat de stad voert naar hoe mobiliteit voor personen met een handicap het best gestimuleerd kan worden. We kijken er met hem naar uit.” besluit CD&V fractieleider Nahima Lanjri.

Nieuws

Kan het licht terug aan?

We bevroegen het stadsbestuur al eerder over hun doofplan, waarbij 's er teveel straatlicht uitgaat volgens ons en heel veel Antwerpenaren. Raadslid Pieter De Cock herhaalde de oproep deze maand dan nog maar een in de commissie van bevoegd schepen Ken Casier. Helaas met even weinig resultaat. 

Minder(?) hinderplan

Cd&v Antwerpen is tevreden dat de stad na onze eerdere interventie over de aankomende en ingrijpende werken aan de metro opnieuw oplossingen is gaan zoeken. De bereikbaarheid van Antwerpen met het openbaar vervoer zal stevig onder druk komen te staan, dat mag niet ten koste gaan van leefbaarheid en mobiliteit van de bewoners en bezoekers van de stad.

Een tramveilige Bredabaan graag

De tramhaltes aan de Bredabaan kenden jammer genoeg al meerdere ongevallen met slachtoffers. Op 27 maart dit jaar gebeurden op enkele uren van elkaar twee zelfs ongevallen aan dezelfde oversteekplaats ter hoogte van de tramhalte Merksem Oudebareel. Een meisje van 12 werd aangereden door een tram in de ochtend, in de namiddag overkwam een jonge vrouw van 21 jaar hetzelfde. We bevroegen schepen Kennis over deze situatie op deze gewestweg.