Cd&v Antwerpen is tevreden dat de stad na onze eerdere interventie over de aankomende en ingrijpende werken aan de metro opnieuw oplossingen is gaan zoeken. De bereikbaarheid van Antwerpen met het openbaar vervoer zal stevig onder druk komen te staan, dat mag niet ten koste gaan van leefbaarheid en mobiliteit van de bewoners en bezoekers van de stad.
Of de geplande maatregelen een stap in de goede richting zijn, dat zal in de praktijk moeten blijken, net als de haalbaarheid van de geplande timing die nu een maand korter wordt gesteld dan eerder bekend gemaakt werd. Maar we hebben onze twijfels of dit afdoende zal zijn. Er wordt immers een denkfout gemaakt in de opmaak van de alternatieven: niet iedereen moet de Schelde kruisen.
Tramlijn 3 uit Merksem, tramlijn 5 uit Wijnegem, tramlijn 9 uit Silsburg en tramlijn 15 uit Boechout zullen de verbinding met het stadscentrum niet meer kunnen maken. Hierover wordt in het minderhinderplan niet op ingegaan. Aan de bereikbaarheid van de stad voor eigen inwoners lijkt compleet voorbijgegaan te worden, zowel voor de inwoners van de districten als voor de inwoners van Linkeroever. Bezoekers die de P&R Linkeroever gebruiken lijken centraler te staan dan de bereikbaarheid van de eigen inwoners. Een pendeltram voor shoppers wordt wel voorgesteld, dat heeft dus blijkbaar een hogere prioriteit dan een performant plan om de districten met de stad verbonden te houden. We roepen het stadsbestuur op om een minder-hinderplan op te maken dat niet aan deze realiteit voorbij gaat, wat nu voorligt is ruim onvoldoende.”