Minder(?) hinderplan

Publicatiedatum

Auteur

cd&v Antwerpen

Deel dit artikel

Cd&v Antwerpen is tevreden dat de stad na onze eerdere interventie over de aankomende en ingrijpende werken aan de metro opnieuw oplossingen is gaan zoeken. De bereikbaarheid van Antwerpen met het openbaar vervoer zal stevig onder druk komen te staan, dat mag niet ten koste gaan van leefbaarheid en mobiliteit van de bewoners en bezoekers van de stad.

Of de geplande maatregelen een stap in de goede richting zijn, dat zal in de praktijk moeten blijken, net als de haalbaarheid van de geplande timing die nu een maand korter wordt gesteld dan eerder bekend gemaakt werd. Maar we hebben onze twijfels of dit afdoende zal zijn. Er wordt immers een denkfout gemaakt in de opmaak van de alternatieven: niet iedereen moet de Schelde kruisen.

Tramlijn 3 uit Merksem, tramlijn 5 uit Wijnegem, tramlijn 9 uit Silsburg en tramlijn 15 uit Boechout zullen de verbinding met het stadscentrum niet meer kunnen maken. Hierover wordt in het minderhinderplan niet op ingegaan. Aan de bereikbaarheid van de stad voor eigen inwoners lijkt compleet voorbijgegaan te worden, zowel voor de inwoners van de districten als voor de inwoners van Linkeroever. Bezoekers die de P&R Linkeroever gebruiken lijken centraler te staan dan de bereikbaarheid van de eigen inwoners. Een pendeltram voor shoppers wordt wel voorgesteld, dat heeft dus blijkbaar een hogere prioriteit dan een performant plan om de districten met de stad verbonden te houden. We roepen het stadsbestuur op om een minder-hinderplan op te maken dat niet aan deze realiteit voorbij gaat, wat nu voorligt is ruim onvoldoende.”

 

Nieuws

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.

District zet M HKA in bloei: “Vergroenen maken we makkelijker dan ooit”

Op 23 april kleurde de gevel van het M HKA felgroen. Met een spectaculaire videoprojectie van weelderige klimplanten lanceerde districtsschepen Vincent Gysels de nieuwe producten in het ‘Buurt in Bloei’-pakket. Voor cd&v Antwerpen is de boodschap duidelijk: we investeren in een koelere, mooiere stad door de drempels voor onze inwoners om mee te vergroenen volledig weg te nemen.

Warmtenetten eindelijk op snelheid?

Het warmtenet op Nieuw Zuid — de wijk die als duurzaam paradepaardje van Antwerpen wordt gepresenteerd — draait al bijna tien jaar vrijwel volledig op aardgas. De infrastructuur ligt er klaar, maar de cruciale koppeling met groene restwarmte ontbrak. Cd&v stelde hierover reeds verschillende vragen aan schepen Karim Bachar: hoe lang zouden de bewoners die bewust kozen voor een duurzame woning nog afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen?