Maak van Antwerpen geen rijdend trammuseum!

Publicatiedatum

Auteur

cd&v Antwerpen

Deel dit artikel

De levering van nieuwe trams gaat opnieuw jaren op zich laat wachten. We dreigen nog langer aangewezen te zijn op oude niet-toegankelijke voertuigen, die steeds moeilijker te onderhouden zijn en eigenlijk in een museum thuishoren na 50 jaar dienst.

Het was geen fijne boodschap die minister Annick De Ridder deze week in het Vlaams parlement moest brengen. De trams die tegen 2027 in Antwerpen moeten rondrijden gaan anderhalve keer boven budget en de levertermijn loopt op tot 50 maanden. Genoeg voor de minister om de stekker eruit te trekken en de aanbesteding van nul te herstarten. Tot zolang zullen we dus in museumstukken rondrijden. Oude PCP-trams die steeds meer onderhoud vergen. 

Bijzonder pijnlijk dat dit nu gebeurd, want de komende jaren staat Antwerpen grote mobiliteitswerken en hinder te wachten, met de Oosterweelwerken op kop. Net dan is betrouwbaar openbaar vervoer essentieel.

We vrezen dat dit uitstel ook andere belangrijke verbeteringen, zoals het nieuwe tramplan kan hypothekeren. Want dat ging in grote mate afgesteld zijn op die nieuwe trams. Ook de uitbreidingen naar bv. Wilrijk komen zo onder druk ter staan door te weinig rollend materiaal.

We vragen dan ook om tempo te blijven maken, zowel Vlaams als stedelijk, want de stad wacht al zo lang op een goed uitgerust en performant tramnet.

 

 

Nieuws

Kan het licht terug aan?

We bevroegen het stadsbestuur al eerder over hun doofplan, waarbij 's er teveel straatlicht uitgaat volgens ons en heel veel Antwerpenaren. Raadslid Pieter De Cock herhaalde de oproep deze maand dan nog maar een in de commissie van bevoegd schepen Ken Casier. Helaas met even weinig resultaat. 

Minder(?) hinderplan

Cd&v Antwerpen is tevreden dat de stad na onze eerdere interventie over de aankomende en ingrijpende werken aan de metro opnieuw oplossingen is gaan zoeken. De bereikbaarheid van Antwerpen met het openbaar vervoer zal stevig onder druk komen te staan, dat mag niet ten koste gaan van leefbaarheid en mobiliteit van de bewoners en bezoekers van de stad.

Een tramveilige Bredabaan graag

De tramhaltes aan de Bredabaan kenden jammer genoeg al meerdere ongevallen met slachtoffers. Op 27 maart dit jaar gebeurden op enkele uren van elkaar twee zelfs ongevallen aan dezelfde oversteekplaats ter hoogte van de tramhalte Merksem Oudebareel. Een meisje van 12 werd aangereden door een tram in de ochtend, in de namiddag overkwam een jonge vrouw van 21 jaar hetzelfde. We bevroegen schepen Kennis over deze situatie op deze gewestweg.