cd&v Antwerpen wil dat de stad Antwerpen ook laden voor eigen deur mogelijk maakt. Want er zijn te weinig publieke laadpalen. Alternatieven zijn voorhanden maar geraken niet voorbij Antwerps schepen Koen Kennis.
De basis van het stedelijk beleid rond het opladen van elektrische voertuigen is het paal volgt wagen principe. Hierbij wordt een publieke laadpaal voorzien na een aanvraagprocedure. Daar zijn uiteraard enkele voorwaarden aan gebonden. Een daarvan is dat je geen paal kan aanvragen binnen een bepaalde afstand van een andere paal. Dat zorgt door het groeiend aantal elektrische wagens tot “palenschaarste” en dus parkeerproblemen om te kunnen laden.
Ook het principe parkeren op eigen terrein maakt het eigenaars van elektrische wagens niet makkelijker. Want dat sluit privé laden van je wagen uit als je in een gesloten bebouwing woont of zoals zovele Antwerpenaren in een appartement. We zien dat door die hindernissen om vlot te kunnen laden, mensen creatief worden met hun voortuinen. Het verharden van ervan wordt dan maar door de vingers gezien om mensen de kans te geven om te laden. Dat moet beter kunnen vindt Antwerps cd&v-raadslid Pieter De Cock. Daarom stelde hij gisterenavond de schepen voor om die alternatieven verder te overwegen. Zonder succes. Schepen Kennis wilde niet weten van de constructieve suggesties.
“Veel mensen willen een eigen oplaadpunt voorzien, want opladen op eigen stroom is naast praktischer ook gewoon goedkoper dan publiek laden, zeker in combinatie met eigen zonnepanelen. De stad ontwikkelt hier weinig beleid rond, behalve wat niet mag. Terecht laat de stad geen kabels over voetpad en fietspad naar de wagen toe, maar ze voorziet ook geen alternatieven. Dit terwijl al heel wat Vlaamse gemeenten wel oplossingen toelaten die het publiek domein niet verrommelen, zoals ingewerkte kabelgoten” aldus Pieter De Cock.