Hoge pleinbezetting

Publicatiedatum

Auteur

cd&v Antwerpen

Deel dit artikel

Het magazine Flows bracht onlangs een noodkreet van de Antwerpse havenbedrijven. Wijzigingen in allianties bij de rederijen, stakingen in andere havens en importheffingen waarmee de Verenigde Staten dreigen, leiden tot een erg hoge pleinbezetting op onze terminals.

Volgens TLV en Febetra is dit een algemeen probleem in onze haventerminals. Transporteurs die in onze haven werkzaam zijn, klagen dat het enorm moeilijk wordt om tijdsloten te boeken en dus rendement uit het vrachtvervoer te halen.  Volgens de transportbedrijven moeten de terminals erkennen dat ze te veel containers willen behandelen en daarmee de pleinbezetting op laten lopen. Deze pleinbezetting loopt op sommige terminals over de 90%, verre van ideaal vanuit economisch en logistiek perspectief. Een van de oplossingen is de nachtelijke tijdsloten beter benutten, ook het Havenbedrijf is voorstander van deze optie. Tegelijk is dit geen evidente optie, want  de douanediensten zijn ‘s nachts niet operationeel.

We vroegen schepen Klaps naar een stand van zaken. De schepen beaamde onze bezorgdheden en gaf een aantal toekomstprojecten die hopelijk nu versneld wat de pijn kunnen verlichten. Zodat onze haven onze troefkaart van kan blijven, een economische motor van wereldklasse. 

Nieuws

Agressiemeldingen bij OCMW bijna verdubbeld

Tussen 2022 en 2024 verdubbelde het aantal agressiemeldingen binnen de Antwerpse dienst Sociale Dienstverlening bijna, waartoe ook het OCMW hoort. Waar er in 2022 al 191 agressiemeldingen waren, liep dit in 2023 verder op tot 217 meldingen en steeg dit in 2024 naar maar liefst 324 agressiemeldingen.

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.