Het magazine Flows bracht onlangs een noodkreet van de Antwerpse havenbedrijven. Wijzigingen in allianties bij de rederijen, stakingen in andere havens en importheffingen waarmee de Verenigde Staten dreigen, leiden tot een erg hoge pleinbezetting op onze terminals.
Volgens TLV en Febetra is dit een algemeen probleem in onze haventerminals. Transporteurs die in onze haven werkzaam zijn, klagen dat het enorm moeilijk wordt om tijdsloten te boeken en dus rendement uit het vrachtvervoer te halen. Volgens de transportbedrijven moeten de terminals erkennen dat ze te veel containers willen behandelen en daarmee de pleinbezetting op laten lopen. Deze pleinbezetting loopt op sommige terminals over de 90%, verre van ideaal vanuit economisch en logistiek perspectief. Een van de oplossingen is de nachtelijke tijdsloten beter benutten, ook het Havenbedrijf is voorstander van deze optie. Tegelijk is dit geen evidente optie, want de douanediensten zijn ‘s nachts niet operationeel.
We vroegen schepen Klaps naar een stand van zaken. De schepen beaamde onze bezorgdheden en gaf een aantal toekomstprojecten die hopelijk nu versneld wat de pijn kunnen verlichten. Zodat onze haven onze troefkaart van kan blijven, een economische motor van wereldklasse.