Fietsgraveren: een snelle rit naar identiteitsfraude?

Publicatiedatum

Auteur

Pieter De Cock

Deel dit artikel

JONGCD&V Antwerpen wilt het graveren of labelen van fietsen met rijksregisternummers, zoals de stad Antwerpen nu doet, zo snel mogelijk stopgezet zien.  Volgens Pieter De Cock, voorzitter van JONGCD&V Antwerpen, is de intentie goed, maar het systeem achterhaald: “Privacy experts roepen op om je rijksregisternummer nooit te delen, tegelijk blijven we in Antwerpen datzelfde rijksregisternummer en public op fietsen plakken. Dat is onveilig en moet dringend veranderen!

 Fietslabels 

Laat je fiets gratis labelen bij de stad Antwerpen! Fietslabelen is een uitstekend hulpmiddel in de strijd tegen fietsdiefstal. Een fietsendief is niet erg tuk op een fiets met een uniek, niet-verwijderbaar label. De stad graveert fietsen niet meer op de klassieke manier in het kader. Jouw fiets krijgt nu een niet-verwijderbaar fietslabel waarop je rijksregisternummer staat.” Dit aanbod van graveren en labelen wordt reeds jaar en dan door de stad Antwerpen geboden en staat op de site van de stad te lezen, waarmee het een terechte bekommerdheid toont rond fietsveiligheid en -diefstallen.

Het labelen van fietsen met rijksregisternummer is echter niet zonder gevaar. Na de hacking van de afvalintercommunale Limburg.net eind januari, waarbij dieven aan de haal gingen met de identiteitsgegevens van 311.000 klanten, waarschuwden privacy experts voor het onzorgvuldig omgaan met je rijksregisternummer. Tim Verheyden, privacyspecialist bij VRT NWS, waarschuwde dat als iemand die het slecht meent in het bezit komt van je rijksregisternummer, kan die daarmee een nieuwe identiteit creëren, zijn eigen identiteit vervalsen of gewoon jouw identiteit misbruiken.

Nieuw systeem: QR codes

Afstappen van het rijksregisternummer moet zo snel mogelijk volgens de jonge christendemocraten, een nieuw systeem ter vervanging ligt al klaar. Vanaf de zomer wordt immers een nationaal register uitgerold tegen fietsdiefstallen, My Bike geheten. Hierbij zullen fietsen gemerkt worden met een unieke QR-code, waarbij de politie toegang heeft tot een centrale databank met alle gegevens van de gemerkte fiets.

JONGCD&V’er Vincent Gysels: “Ik wacht al een tijdje om mijn fiets te laten labelen. Ik gebruik deze dagelijks om naar mijn werk te fietsen van Sint-Andries naar Schoten, dus mijn fiets is van groot belang voor mij. Maar ik pas om mijn rijksregisternummer zomaar op openbare plekken ten toon te stellen. Die QR codes moeten zo snel mogelijk uitgerold worden, maar de stad Antwerpen heeft nog niet toegezegd of ze zullen instappen in dit federale systeem.”

Fraude vermijden

Voor JONGCD&V Antwerpen betekent dit dat ook de stad Antwerpen haar verantwoordelijkheid moet nemen. “Er fietsen momenteel duizenden Antwerpenaren rond met een gegraveerde of gelabelde fiets, in de veronderstelling dat hun fiets daarmee beveiligd is. Maar hun identiteit is daarmee net onbeveiligd.” stelt Pieter De Cock. “We roepen de stad niet enkel op om per direct het systeem van labelen stop te zetten. We vragen ook dat de stad een oplossing biedt en duidelijk communiceert over de privacy problemen. Hierbij kan de stad bijvoorbeeld het aanbod doen om het label met het rijksregisternummer te verwijderen in afwachting van het nieuwe systeem met QR codes. Zo kunnen alle Antwerpenaren die momenteel rondfietsen met hun rijksregisternummer publiek leesbaar, bewust en geïnformeerd een keuze maken of ze het label nog langer willen.”

Nieuws

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.

Zwerfsignalisatie

Werfsignalisatie wordt in onze stad nog al eens gemakkelijk zwerfsignalisatie. Het valt elke keer weer op hoeveel borden er op onze stoepen achterblijven na werken en hoe lang ze daar nog blijven rondslingeren.