De duif moet dood

Publicatiedatum

Auteur

Pieter De Cock

Deel dit artikel

Na de pauze onder N-VA schepen Bungeneers blijkt dat de stad het beleid van het afvangen en vergassen van duiven gewoon verder zet. Nochtans zijn er alternatieven voor handen.

Raadslid Pieter De Cock startte zijn tussenkomst in de commissie dierenwelzijn met artikel 281 uit het bestuursakkoord: diersoorten die de stedelijke biotoop versterken, ondersteunen we. Diersoorten die de stedelijke biotoop bedreigen, bestrijden we

Klinkt volgens ons erg combattief. Gaan we nu geharnast de schildpadden in onze forten te lijf? Of dagen we hoornaars uit tot een duel met de blanke sabel? We kunnen maar hopen, knipoogde De Cock: "dat deze passage uit het bestuursakkoord dus betekent dat we de bosuil versterken, en ratten iets minder."

Helaas bleek de waarheid gisteren veel minder laconiek en helaas ook onrustwekkender. Zo werden in Merksem vorige week terug duiven afgevangen. Logische stap 2 na het vangen is het laten inslapen van deze dieren. We vergassen onze vijanden volgens GAIA.

Na de pauze onder schepen Bungeneers (2006-2012) blijkt dat de stad het beleid van het afvangen en vergassen d.m.v. CO² nu gewoon verder zet. Nochtans zijn er alternatieven voor handen. We riepen dan ook op om deze toch terug te bekijken. Want we begrijpen dat de resultaten in Gent niet kopieerbaar zijn op Antwerpse schaal, maar het kan toch niet dat daar internationaal andere goede praktijkvoorbeelden voor te vinden zijn.

Nieuws

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.

District zet M HKA in bloei: “Vergroenen maken we makkelijker dan ooit”

Op 23 april kleurde de gevel van het M HKA felgroen. Met een spectaculaire videoprojectie van weelderige klimplanten lanceerde districtsschepen Vincent Gysels de nieuwe producten in het ‘Buurt in Bloei’-pakket. Voor cd&v Antwerpen is de boodschap duidelijk: we investeren in een koelere, mooiere stad door de drempels voor onze inwoners om mee te vergroenen volledig weg te nemen.

Warmtenetten eindelijk op snelheid?

Het warmtenet op Nieuw Zuid — de wijk die als duurzaam paradepaardje van Antwerpen wordt gepresenteerd — draait al bijna tien jaar vrijwel volledig op aardgas. De infrastructuur ligt er klaar, maar de cruciale koppeling met groene restwarmte ontbrak. Cd&v stelde hierover reeds verschillende vragen aan schepen Karim Bachar: hoe lang zouden de bewoners die bewust kozen voor een duurzame woning nog afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen?