Defensiebudget Haven

Publicatiedatum

Auteur

cd&v Antwerpen

Deel dit artikel

Het werd krachtig verwoord in het bestuursakkoord: “In het kader van de groeiende geopolitieke instabiliteit erkennen we de cruciale rol van onze haven voor onze economische welvaart en onze strategische autonomie. Met haar kritieke infrastructuur, moeten we ze maximaal beschermen tegen de risico's van economische afhankelijkheid, spionage en sabotage ten gevolge van de aanwezigheid of operationele betrokkenheid van niet-Europese entiteiten met betrekking tot cyberveiligheid, financiële en operationele controle over de haveninfrastructuur en het welzijn en de integriteit van wie in de haven werkt. Dit beleid rollen we samen met andere overheden uit, rekening houdend met het behoud van een open investeringsklimaat”.

Nu Europa zich roert en alvast 800 miljard letterlijk in de strijd gooit en de begrotingsteugels laat vieren, is het moment gekomen om aan boord te zijn. De titelvoerend burgemeester en Belgisch premier liet het zich al vaker ontvallen dat meerlaagse luchtverdedigingssystemen cruciaal zijn en helemaal bovenaan de aankooplijst staan. Een van de prioritaire locaties om te beschermen is daarbij onze haven. Maar we moeten verder durven denken dan bewapening.

De EU en de NAVO hebben reeds meermaals benadrukt hoe belangrijk de Antwerpse haven is als logistiek en transportknooppunt van Europa. Nu de heer Theo Francken, federaal minister van defensie, mogelijk 4 miljard euro extra budget krijgt om dit jaar aan de 2% NAVO norm te geraken, is het tijd om ook Antwerps die contacten aan te spreken.

Want investeringen in civiele infrastructuur mag je niet zomaar meetellen om aan die norm te geraken. Tenzij dat deze infrastructuur duidelijk dual use is. De EU berekende dat 93% van het spoornetwerk gelegen op het TEN-T netwerk dual use is. Met andere woorden, ons spoornetwerk dient bijna integraal zowel civiele als militaire doeleinden. Daarom mogen federale investeringen in cruciale spoorverbindingen voor militaire logistiek meegenomen worden binnen de NAVO-uitgavennorm van 2%.

De Antwerpse haven is een cruciaal militair knooppunt, zowel als ingang in Europa als knooppunt in het transportnetwerk. En laat het goederenvervoer en de spoorverbindingen in die haven nu net enkele dossiers kennen die al jaar en dag vastzitten.

Daarom deden we een oproep aan de havenschepen om zijn volle gewicht in de schaal te leggen voor de spoorontsluiting van de haven, meer bepaald het dossier van de IJzeren Rijn en de tweede spoorontsluiting richting Lier. Beide projecten zijn van levensbelang voor de economische toekomst van onze haven, de militaire slagkracht en logistiek van België, de EU en de NAVO, en  voor de duurzamere mobiliteit in en rond onze stad, naar en uit de haven.

Kortom, waarom zouden we niet mee surfen op de federale investeringsgolf die onze haven als logistieke wereldhub nog performanter kan maken?

Nieuws

Agressiemeldingen bij OCMW bijna verdubbeld

Tussen 2022 en 2024 verdubbelde het aantal agressiemeldingen binnen de Antwerpse dienst Sociale Dienstverlening bijna, waartoe ook het OCMW hoort. Waar er in 2022 al 191 agressiemeldingen waren, liep dit in 2023 verder op tot 217 meldingen en steeg dit in 2024 naar maar liefst 324 agressiemeldingen.

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.