De stad Antwerpen wil dat meer jongeren een diploma behalen.

Publicatiedatum

Deel dit artikel

22 procent van de jongeren in de stad Antwerpen verlieten in het schooljaar 2017-2018 het onderwijs zonder kwalificatie. Dat cijfer ligt beduidend hoger dan het Vlaamse gemiddelde van 11,5 procent. Daarom tekende de stad samen met de verschillende onderwijspartners het A’REA UP-plan uit, zodat meer jongeren de schoolbanken verlaten met een kwalificatie voor hoger onderwijs of de arbeidsmarkt. 

Wat dit plan vernieuwend maakt, is het uitgangspunt: vertrekken vanuit en met de jongeren zelf. Jongeren weten immers het best wat hun schoolloopbaan kraakt of tot een succes maakt, denkt de stad. Een van de nieuwe initiatieven is bijvoorbeeld Jinc, dat via een samenwerking met bedrijven jongeren laat kennismaken met de arbeidsmarkt en sollicitatietrainingen geeft. De lopende projecten en initiatieven worden in dit A’REA UP-plan samen geëvalueerd en indien nodig aangepast.

“Dat er scherper wordt ingezet om deze ongekwalificeerde uitstroom om te keren, kunnen we alleen maar toejuichen. Laat ons hopen dat een frisse blik en een hernieuwde aanpak eindelijk die dramatische cijfers doen dalen. Iets waar ik al heel wat jaren voor ijver” aldus CD&V-fractieleider Nahima Lanjri.

Lees meer:

https://www.nahima.be/nieuws/mijn-ambitie-voor-antwerpen-weten/

https://www.nahima.be/nieuws/jongeren-vinden-vlotter-en-sneller-werk-via-duo-for-a-job/

https://www.nahima.be/nieuws/jongeren-via-instapstages-kansen-geven/

https://www.nahima.be/nieuws/jongeren-blijvend-activeren-naar-werk/

Nieuws

Kan het licht terug aan?

We bevroegen het stadsbestuur al eerder over hun doofplan, waarbij 's er teveel straatlicht uitgaat volgens ons en heel veel Antwerpenaren. Raadslid Pieter De Cock herhaalde de oproep deze maand dan nog maar een in de commissie van bevoegd schepen Ken Casier. Helaas met even weinig resultaat. 

Minder(?) hinderplan

Cd&v Antwerpen is tevreden dat de stad na onze eerdere interventie over de aankomende en ingrijpende werken aan de metro opnieuw oplossingen is gaan zoeken. De bereikbaarheid van Antwerpen met het openbaar vervoer zal stevig onder druk komen te staan, dat mag niet ten koste gaan van leefbaarheid en mobiliteit van de bewoners en bezoekers van de stad.

Een tramveilige Bredabaan graag

De tramhaltes aan de Bredabaan kenden jammer genoeg al meerdere ongevallen met slachtoffers. Op 27 maart dit jaar gebeurden op enkele uren van elkaar twee zelfs ongevallen aan dezelfde oversteekplaats ter hoogte van de tramhalte Merksem Oudebareel. Een meisje van 12 werd aangereden door een tram in de ochtend, in de namiddag overkwam een jonge vrouw van 21 jaar hetzelfde. We bevroegen schepen Kennis over deze situatie op deze gewestweg.