Cd&V wil behoud van fietsbus in de Antwerpse haven: er is geen alternatief.

Publicatiedatum

Auteur

Pieter De Cock

Deel dit artikel

Cd&v Antwerpen betreurt de keuze van het Antwerpse Havenbestuur om het traject van de Fietsbus in te korten. De Antwerpse christendemocraten wil deze beslissing terugdraaien: “Jaarlijks vervoert de Fietsbus rond de 120.000 passagiers naar de Antwerpse havenbedrijven. Deze gebruikers worden nu terug in de wagen gejaagd om naar hun werk te gaan.”

Op 14 maart 2018 reed de Fietsbus voor de eerste keer onder de Schelde. Pendelaars die naar hun werk in de haven op de rechter- of linkeroever fietsen, stoten op een gebrek aan verbindingen. In de haven vormt enkel de Liefkenshoektunnel de verbinding tussen beide Scheldeoevers, de Tijsmanstunnel vormt dan weer de verbinding tussen de bedrijven aan de Scheldelaan langs de ene kant van het Kanaaldok en de bedrijven aan de Noorderlaan langs de andere kant. Geen van beide tunnels hebben echter infrastructuur voor zachte weggebruikers, enkel snelweginfrastructuur (de R2).

Fietsbus op initiatief van toenmalig cd&v-Havenschepen Van Peel

Om toch een verbinding voor fietsers mogelijk te maken, introduceerde toenmalig cd&v-havenschepen Marc Van Peel een alternatief: de Fietsbus. De Fietsbus rijdt door de Tijsmans- en de Liefkenshoektunnel, op een aparte strook om de vlotte verbinding te realiseren. Deze bus is gratis voor alle gebruikers en rijdt 7/7. Tijdens de piekuren passeert er ongeveer om het kwartier een Fietsbus aan elke halte, ook in de vroege en late uurtjes om de shiftwissels in de haven op te vangen. De bus stopt op verschillende haltes waar pendelaars vlot en veilig met hun fiets op kunnen stappen om de Schelde of haven te kruisen, van waar ze hun fietstocht voort kunnen zetten.

Al vanaf dag één was de Fietsbus een enorm succes. Uit cijfers die Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer opvroeg bij Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters, blijkt dat jaarlijks rond de 120.000 pendelaars de Fietsbus gebruiken. “Dat in een enorm aantal, zeker gezien het korte traject. De route van de Fietsbus van de halte aan de Noorderlaan naar de halte op Linkeroever is slechts 6,5 kilometer. Als je het aantal gebruikers per afgelegde kilometer zou vergelijken, is de verbinding met de Fietsbus misschien één van de meeste performante busverbindingen in Vlaanderen. En dan gaan we net deze afschaffen? Absurd!”

Gebrek aan alternatieven

Nu wordt de Fietsbus dus ingekort tot enkel de passage door de Tijsmanstunnel, de passage onder de Schelde door de Liefkenshoektunnel wordt geschrapt. Om het inkorten van de Fietsbus te verantwoorden spreekt het Antwerpse havenbestuur van een oefening in efficiëntie naar aanleiding van een nieuw uitbatingscontract van de dienst. Pieter De Cock, voorzitter JONGCD&V Antwerpen en mobiliteitsman van cd&v Antwerpen: “Volgens het Antwerps havenbedrijf biedt DeWaterbus een alternatief om de Schelde te kruisen, maar dat is verre van ideaal. Je fietstocht naar het werk onderbreken om met je fiets op een bus door de Tijsmanstunnel te stappen, om nadien aan de aanlegplaats van DeWaterbus te wachten om de Schelde te kruisen. Dat spreekt niet aan en jaagt mensen enkel terug in de wagen om naar het werk te gaan, wat net het tegengestelde is wat we zouden moeten doen. Ook financieel kan het geen opgave zijn om deze verbinding te behouden, want de Fietsbus wordt gesubsidieerd door de Vlaamse overheid.

Cd&v Antwerpen wijst er ook op dat over enkele jaren een nieuwe Tijsmanstunnel gebouwd zal worden, inclusief een fietskoker. “De passage via de Liefkenshoektunnel is dus echt nodig, wat het vreemd maakt dat net deze nu geschrapt wordt. Dit is gewoonweg een slechte beslissing.

 

Passagierscijfers de Fietsbus 2019-2022:

Maand 2019 2020 2021 2022
Januari 4.972 10.991 8.174 9.825
Februari 9.063 8.063 8.218 8.175
Maart 9.615 8.267 12.589 14.540
April 11.882 8.851 11.459 11.208
Mei 12.593 10.977 9.307 11.753
Juni 11.335 10.830 13.069 12.005
Juli 12.317 10.636 10.313 11.696
Augustus 11.846 10.543 10.235 13.055
September 11.980 13.499 11.884  12.657
Oktober 11.013 10.458 9.880  
November 8.895 7.950* 8.067  
December 7.337 5.500* 7.269  
Totaal 122.848 116.592[1] 120.464 104.914[2]

 


[1] Cijfers november-december 2020 bij benadering, obv schriftelijke vraag nummer 56.

[2] Cijfers tot en met derde kwartaal 2022, obv schriftelijke vraag nummer 409.

 

Nieuws

Agressiemeldingen bij OCMW bijna verdubbeld

Tussen 2022 en 2024 verdubbelde het aantal agressiemeldingen binnen de Antwerpse dienst Sociale Dienstverlening bijna, waartoe ook het OCMW hoort. Waar er in 2022 al 191 agressiemeldingen waren, liep dit in 2023 verder op tot 217 meldingen en steeg dit in 2024 naar maar liefst 324 agressiemeldingen.

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.