Cd&v pleit voor pendeltram

Publicatiedatum

Auteur

cd&v Antwerpen

Deel dit artikel

Vanaf 4 mei 2026 gaat de premetrotunnel tussen Linkeroever en het Centraal Station voor maar liefst elf maanden dicht. Hoewel er uitgebreide plannen zijn voor reizigers van en naar Linkeroever, blijven de inwoners van de districten op de Rechteroever in de kou staan. Cd&v Antwerpen trekt aan de alarmbel en stelt een concrete oplossing voor: een hoogfrequente pendeltram tussen het Astridplein en de Melkmarkt.

De geplande renovatie van de vijftig jaar oude premetrokoker is noodzakelijk, maar de impact op de Antwerpse mobiliteit is enorm. Waar er voor Linkeroever in recordtempo alternatieven zoals pendelbussen en zelfs een tijdelijk treinstation uit de grond worden gestampt, ontbreekt een degelijk plan voor de duizenden reizigers die vanuit de districten naar de binnenstad pendelen.

De flessenhals aan het Astridplein

Het huidige plan voorziet dat reizigers van de ondergrondse lijnen 3, 5, 9 en 15 voortaan moeten bovenkomen bij de stations Astrid of Diamant. Daar zouden zij moeten overstappen op tramlijn 11 om hun weg naar de Melkmarkt te vervolgen. Volgens gemeenteraadslid Pieter De Cock is dit een recept voor chaos: "De perrons aan het Astridplein zijn smal, niet overdekt en liggen midden in een drukke baan. Het is absurd om te verwachten dat de massa passagiers van vier ondergrondse tramlijnen veilig kan wachten op een tram die slechts om de 8 à 10 minuten rijdt. In diezelfde tijd zijn er ondergronds al 8 trams gepasseerd. Je kunt die mensenmassa simpelweg niet op één enkele bovengrondse tram proppen. Dit is vragen om onveilige situaties."

Onze oplossing: Een hoogfrequente pendeltram

Om te voorkomen dat de stad volledig vastloopt, stelt cd&v Antwerpen de invoering van een specifieke pendeltram voor. Deze pendeltram moet samen met tramlijn 11 de verbinding tussen het Astridplein en de Melkmarkt verzekeren.

De voordelen van dit voorstel:

  • Extra capaciteit: Meer trams betekenen een vlottere verwerking van de enorme reizigersstroom uit de premetro.

  • Meer ruimte en veiligheid: Door de bestaande tramlus op het Astridplein te gebruiken als eindpunt, ontstaat er meer ruimte voor aangepaste halte-infrastructuur. Dit ontlast de gevaarlijk smalle perrons in het midden van de straat.

  • Betere doorstroming: Cd&v vraagt tevens om de doorstroming tussen het Astridplein en de Rooseveltplaats te optimaliseren, zodat trams niet langer onnodig tijd verliezen aan rode lichten.

De klok tikt

De werken starten al over twee maanden. Cd&v Antwerpen roept de schepen en De Lijn op om de bewoners van de Rechteroever niet langer over het hoofd te zien. "Alle goede en snelle ingrepen die voor Linkeroever konden, moeten nu ook nog voor Rechteroever kunnen", besluit Pieter De Cock.

Samen gaan we voor een bereikbaar Antwerpen, voor élke inwoner.

Nieuws

Mantelzorgers: minder drempels, meer ondersteuning en meer flexibiliteit.

Mantelzorgers zijn de stille helden van onze samenleving. Zonder hun bijdrage valt heel ons zorgsysteem in elkaar. Als het van cd&v afhangt verdienen mantelzorgers daarom niet alleen meer erkenning en respect in woorden, maar ook betere ondersteuning in daden.

Naar aanleiding van de dag van de Mantelzorger op 23 juni leggen cd&v- parlementsleden Nahima Lanjri en Katrien Schryvers een plan op tafel met 5 concrete maatregelen die mantelzorgers in Vlaanderen beter ondersteunen.

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.

District zet M HKA in bloei: “Vergroenen maken we makkelijker dan ooit”

Op 23 april kleurde de gevel van het M HKA felgroen. Met een spectaculaire videoprojectie van weelderige klimplanten lanceerde districtsschepen Vincent Gysels de nieuwe producten in het ‘Buurt in Bloei’-pakket. Voor cd&v Antwerpen is de boodschap duidelijk: we investeren in een koelere, mooiere stad door de drempels voor onze inwoners om mee te vergroenen volledig weg te nemen.