Aanhouder wint, Antwerpen wil EDC-partner worden

Publicatiedatum

Auteur

Nahima Lanjri

Deel dit artikel

We vingen goed nieuws vanuit Antwerpen over de EDC-kaart. In februari 2020 diende ik voor het eerst een motie in om de European Disability Card te laten erkennen door de stad. Die European Disability Card is een officiële kaart die de inclusie van personen met een handicap in cultuur, sport en vrijetijdsbesteding bevordert. Helaas besloot de meerderheid om de motie weg te stemmen en de European Disability Card niet te erkennen en aanvaarden in de stad.

In september 2021 pleitten we opnieuw voor de toetreding van de stad als partner van de European Disability Card. Dit keer hadden we meer succes. De implementatie en promotie van de EDC werd opgenomen in het stedelijk toegankelijkheidsplan. Het onderzoek omtrent de precieze uitrol in de stad liep toen nog.

Recent werd ook mijn resolutie om de EDC verder uit te rollen en te promoten unaniem goedgekeurd in het parlement.

Ik vroeg bevoegd schepen Bachar op de commissie van juni naar de laatste stand van zaken rond de European Disability Card (EDC). Het antwoord was een opsteker. Momenteel werkt de stad aan de verdere uitrol van de EDC in stedelijke musea, cultuurcentra, zwembaden en sporthallen. Ook ZNA promootte de kaart verder.

Belangrijkste stap vooruit is de aanvraagprocedure om echt volwaardige partner te worden van de EDC. De stad bereidt deze voor tegen het einde van dit jaar , om dan in 2023 verder in te zetten op de uitrol van de kaart bij andere partners (o.a. cultuuraanbieders). Dat klinkt veelbelovend. We volgen het op.

Nieuws

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.

District zet M HKA in bloei: “Vergroenen maken we makkelijker dan ooit”

Op 23 april kleurde de gevel van het M HKA felgroen. Met een spectaculaire videoprojectie van weelderige klimplanten lanceerde districtsschepen Vincent Gysels de nieuwe producten in het ‘Buurt in Bloei’-pakket. Voor cd&v Antwerpen is de boodschap duidelijk: we investeren in een koelere, mooiere stad door de drempels voor onze inwoners om mee te vergroenen volledig weg te nemen.

Warmtenetten eindelijk op snelheid?

Het warmtenet op Nieuw Zuid — de wijk die als duurzaam paradepaardje van Antwerpen wordt gepresenteerd — draait al bijna tien jaar vrijwel volledig op aardgas. De infrastructuur ligt er klaar, maar de cruciale koppeling met groene restwarmte ontbrak. Cd&v stelde hierover reeds verschillende vragen aan schepen Karim Bachar: hoe lang zouden de bewoners die bewust kozen voor een duurzame woning nog afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen?