Aanhouder wint, Antwerpen wil EDC-partner worden

Publicatiedatum

Auteur

Nahima Lanjri

Deel dit artikel

We vingen goed nieuws vanuit Antwerpen over de EDC-kaart. In februari 2020 diende ik voor het eerst een motie in om de European Disability Card te laten erkennen door de stad. Die European Disability Card is een officiële kaart die de inclusie van personen met een handicap in cultuur, sport en vrijetijdsbesteding bevordert. Helaas besloot de meerderheid om de motie weg te stemmen en de European Disability Card niet te erkennen en aanvaarden in de stad.

In september 2021 pleitten we opnieuw voor de toetreding van de stad als partner van de European Disability Card. Dit keer hadden we meer succes. De implementatie en promotie van de EDC werd opgenomen in het stedelijk toegankelijkheidsplan. Het onderzoek omtrent de precieze uitrol in de stad liep toen nog.

Recent werd ook mijn resolutie om de EDC verder uit te rollen en te promoten unaniem goedgekeurd in het parlement.

Ik vroeg bevoegd schepen Bachar op de commissie van juni naar de laatste stand van zaken rond de European Disability Card (EDC). Het antwoord was een opsteker. Momenteel werkt de stad aan de verdere uitrol van de EDC in stedelijke musea, cultuurcentra, zwembaden en sporthallen. Ook ZNA promootte de kaart verder.

Belangrijkste stap vooruit is de aanvraagprocedure om echt volwaardige partner te worden van de EDC. De stad bereidt deze voor tegen het einde van dit jaar , om dan in 2023 verder in te zetten op de uitrol van de kaart bij andere partners (o.a. cultuuraanbieders). Dat klinkt veelbelovend. We volgen het op.

Nieuws

De premetro wacht een openhartoperatie

De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.

Wachtlijsten zwemmen

Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.

Zwerfsignalisatie

Werfsignalisatie wordt in onze stad nog al eens gemakkelijk zwerfsignalisatie. Het valt elke keer weer op hoeveel borden er op onze stoepen achterblijven na werken en hoe lang ze daar nog blijven rondslingeren.