De luchthaven van Deurne is uitgebreid in landbouwgebied, zonder vergunning. Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer ondervroeg Vlaams minister van Omgeving Demir hierover in het parlement. “Een onvergunde uitbreiding van de luchthaven Deurne kan niet. Een regularisatie van deze overtreding is ook uitgesloten voor cd&v”.
Een onvergunde uitbreiding van de luchthaven Deurne kan niet
Deze boodschap bracht Orry Van de Wauwer op 9 mei in het Vlaams Parlement. De uitgebreide landingsbaan ligt in agrarisch gebied. Van de Wauwer wilde van de minister expliciet weten of de minister van plan was om de invulling van het gebied van het gewestplan te wijzigen. In een reactie in De Standaard had de Vlaamse overheidsdienst Omgeving immers laten blijken dat een regularisatie een mogelijkheid was.
Dagvaardingen door parket
In haar eerste berichten verklaarde De Standaard nog dat noch het parket, noch de Vlaamse overheid, zijn opgetreden tegen de onvergunde uitbreiding. In de commissie gaf minister Demir meer toelichting bij eerdere juridische stappen die ondernomen werden. Ondertussen heeft het parket een dagvaarding gestuurd naar de luchthavenexploitant én naar de Vlaamse overheid.
Minister moet optreden!
Van de Wauwer hekelde de te terughoudende houding van de minister. In andere dossiers is minister Demir steeds voortvarend, in geval van de luchthaven van Deurne niet. “De Minister zou kunnen optreden door bestuurlijke handhaving. Ze deed dit tot nu toe niet, terwijl ze dit wel doet in geval van andere overtredingen. Wij verwachten gelijke behandeling door de minister. Zeker omdat de Vlaamse omgevingsinspectie onvergunde activiteiten in landbouwgebied als prioriteit heeft gesteld. Wij verwachten dit ook ten aanzien van de luchthaven”.
Voor 3 euro subsidies slechts 1 euro omzet
De cd&v-fractie in het Vlaams Parlement heeft zich bij monde van Orry Van de Wauwer al meermaals kritisch uitgelaten over de toekomst van de luchthaven van Deurne.Uit de Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse blijkt dat een sluiting of een maximale groei het meest positieve resultaat geven. De visienota van de Vlaamse Regering verwerpt deze twee keuzes echter. Binnen de andere pistes die weerhouden zijn, zal de luchthaven nooit rendabel kunnen worden zonder subsidies. Zo staan tegenover 1 euro omzet vandaag 3 euro subsidies. “Wij vragen ons af of de Vlaamse Regering bij de goedkeuring van de Visienota kennis had van de onvergunde uitbreiding van de landingsbaan”, zegt Van de Wauwer.
De huidige milieuvergunning loopt tot juni 2024. De Visienota gaat ook uit van een nieuwe milieuvergunning. “Voor cd&v moeten alle elementen, ook de huidige overtredingen, mee doorwegen in de toekenning van een eventuele nieuwe milieuvergunning.”
De Antwerpse premetro sluit grotendeels van mei 2026 tot december 2026. Dat blijkt uit een nieuwe interne planning van vervoersmaatschappij De Lijn. Aanvankelijk werd gepland om de werken aan de oudste delen van de premetro gefaseerd uit te voeren, zodat een minimumexploitatie voorzien bleef. De Lijn past haar plan nu aan naar een integrale sluiting van de premetro tussen Linkeroever en het Centraal Station. Het grootste deel van 2026 zou er op deze manier geen tram onder de Meir rijden.
Vlaanderen heeft steeds minder zwembaden. Op scholen daalt daardoor het aantal zwemlessen al jaren en zien ouders zich genoodzaakt om voor hun kinderen privélessen te nemen of hen bij zwemclubs in te schrijven om de basis te leren.
Werfsignalisatie wordt in onze stad nog al eens gemakkelijk zwerfsignalisatie. Het valt elke keer weer op hoeveel borden er op onze stoepen achterblijven na werken en hoe lang ze daar nog blijven rondslingeren.