Nieuwe veerboot tussen Hoboken en Kruibeke wordt elektrisch

Publicatiedatum

Auteur

Pieter De Cock

Deel dit artikel

De veerdienst tussen Hoboken en Kruibeke zal over enkele jaren bediend worden door een elektrische veerboot. Dat blijkt uit vragen van Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters

 

In Estland bij Baltic Workboats SA wordt momenteel gewerkt aan de constructie van een nieuwe elektrische veerboot die de verbinding tussen Hoboken en Kruibeke zal verzorgen.

 

Vernieuwing van verouderde veerboten

 

De huidige veerboot tussen Hoboken en Kruibeke, actief gedurende 28 jaar, werkt nog op gasolie. Het nieuwe vaartuig volgt het model van de succesvolle elektrische veerboot "Op Stroom," die momenteel tussen de rechter- en linkeroever op het Steenplein in Antwerpen opereert. De verwachting is dat de elektrische veerboot tussen Hoboken en Kruibeke in 2025 of 2026 operationeel wordt.

 

Verdere duurzame initiatieven voor Scheldeverbindingen

 

De aandacht voor duurzaamheid strekt zich ook uit tot de Scheldekruising tussen Hemiksem en Bazel, waar momenteel een 17 jaar oude veerboot op fossiele brandstoffen vaart. Minister Peeters benadrukt dat deze stappen, waaronder de elektrificatie van veerboten, essentieel zijn voor het behalen van de klimaatdoelstellingen in het Vlaamse klimaatplan. Het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) zet hiermee een belangrijke stap richting vergroening en CO²-reductie binnen hun vloot.

 

Cd&v reageert opgetogen

 

Parlementslid Van de Wauwer reageert in Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad opgetogen op de komst van deze duurzame vaartuigen: “We zijn en blijven vragende partij voor een betere verbinding over de Schelde. Met de vernieuwing van de vaartuigen wordt verder ingezet om de Scheldeverbindingen structureel en duurzaam te maken", aldus Orry Van de Wauwer.

Nieuws

Cd&v kleurt bestuursakkoord bij

Op de eerste echte gemeenteraad van deze legislatuur viel cd&v-raadslid Pieter De Cock op met een creatieve aanvulling tijdens de bespreking van het bestuursakkoord. Cd&v Antwerpen legde de Antwerpse gemeenteraad zes amendementen voor als vertrouwensproef voor dit nieuwe bestuur. Lees hieronder de integrale tussenkomst van raadslid Pieter De Cock.

Dit Antwerps bestuursakkoord heeft muziek, maar mist harmonie.

Een bestuursakkoord vraagt vooreerst om gelezen te worden, niet om nog voor de inkt droog is een instant reactie te geven. Cd&v Antwerpen nam het werkstuk van deze nieuwe ploeg ondertussen rustig door. “We moeten vaststellen dat dit voor ons een heel herkenbaar bestuursakkoord is. Heel wat ambities die ook wij naar voren schuiven voor onze stad, hebben een plek gekregen. Maar het akkoord is wat ons betreft zoutloos. Inhoudelijk is het duidelijk een compromis waar voor veel partijen muziek in zit. Maar dat compromis heeft wel gezorgd dat het akkoord leest een herkauwde partituur, we missen de harmonie. Het gaat te vaak over lopende zaken en te weinig over grotere Antwerpse ambities voor de toekomst. Waar zitten bijvoorbeeld onze nieuwe Antwerpse wereldtroeven? reageert Pieter De Cock.

Een begroting in wacht

We zijn nu echt aan de laatste meerjarenplanaanpassing van dit bestuur gekomen. Een achtste aanpassing die eerder technisch van aard was. Geen nieuwe inhoudelijke verschuivingen, wel aanpassingen in de tijd en de herraming van lopende zaken. Dit was tijdens de commissieweek ook erg duidelijk aan het ontbrekende enthousiasme bij de toelichtingen en het tegenwerk op deze oppositiebanken. Dit is een wachtrekening voor het volgende bestuur.