De veerdienst tussen Hoboken en Kruibeke zal over enkele jaren bediend worden door een elektrische veerboot. Dat blijkt uit vragen van Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters
In Estland bij Baltic Workboats SA wordt momenteel gewerkt aan de constructie van een nieuwe elektrische veerboot die de verbinding tussen Hoboken en Kruibeke zal verzorgen.
Vernieuwing van verouderde veerboten
De huidige veerboot tussen Hoboken en Kruibeke, actief gedurende 28 jaar, werkt nog op gasolie. Het nieuwe vaartuig volgt het model van de succesvolle elektrische veerboot "Op Stroom," die momenteel tussen de rechter- en linkeroever op het Steenplein in Antwerpen opereert. De verwachting is dat de elektrische veerboot tussen Hoboken en Kruibeke in 2025 of 2026 operationeel wordt.
Verdere duurzame initiatieven voor Scheldeverbindingen
De aandacht voor duurzaamheid strekt zich ook uit tot de Scheldekruising tussen Hemiksem en Bazel, waar momenteel een 17 jaar oude veerboot op fossiele brandstoffen vaart. Minister Peeters benadrukt dat deze stappen, waaronder de elektrificatie van veerboten, essentieel zijn voor het behalen van de klimaatdoelstellingen in het Vlaamse klimaatplan. Het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) zet hiermee een belangrijke stap richting vergroening en CO²-reductie binnen hun vloot.
Cd&v reageert opgetogen
Parlementslid Van de Wauwer reageert in Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad opgetogen op de komst van deze duurzame vaartuigen: “We zijn en blijven vragende partij voor een betere verbinding over de Schelde. Met de vernieuwing van de vaartuigen wordt verder ingezet om de Scheldeverbindingen structureel en duurzaam te maken", aldus Orry Van de Wauwer.