Catershoeve

Publicatiedatum

Auteur

Sam Voeten

Deel dit artikel

Stoere taal rond Vleerakkerhoeve, maar de Catershoeve verbrokkelt ondertussen verder... .

We lazen in de GVA van 28 februari dat de stad haar vuist balt tegenover Vooruitzicht. De ontwikkelaar laat het na om de Vleerakkerhoeve waarvan ze eigenaar is te beschermen tegen verder verval en de restauratie op te nemen. De historische hoeve staat al enkele jaren leeg en staat zonder meer te verkommeren. Ramen zijn dichtgetimmerd, muren zijn gebarsten en de vochtplekken voorspellen weinig goeds voor de toekomst. De hoeve is niet beschermd als monument, maar wel opgenomen in de lijst van onroerend erfgoed en is het een van de weinige herinneringen aan het oude Deurne.

Daarom ondernemen de stad Antwerpen en het district Deurne nu actie. Het district gaf aan met de stad een voorstel te hebben uitgewerkt om de verdere aftakeling van de Vleerakkerhoeve tegen te gaan.

Dat de stad en district samen de druk nu leggen is uiteraard positief, maar we mogen ook in eigen boezem kijken. In Merksem hebben we ook zo een prachthoeve (de Catershoeve) die sinds de jaren 80 in bezit is van de stad. Sindsdien is deze helemaal verkommerd, het dak is al 30 jaar geleden neergekomen en nooit hersteld. Vorig jaar is één van de muren nog neergekomen en wordt deze nu permanent gestut met stalen werfpijlers. AG Vespa kondigde exact twee jaar geleden aan dat ze er werk van gingen maken. Maar dusver hebben we daar weinig van gezien. De schepen kon op onze vragen enkel beantwoorden dat er onderhandelingen lopen naar herbestemming (woningen met dokterspraktijk) voor de Vleerakkerhoeve. Voor de Catershoeve loopt verder onderzoek nog steeds, dat blijkt moeilijk naar herinvulling. Er zouden al ingrepen worden gedaan door AG Vespa en met Onroerend Erfgoed worden de mogelijkheden verder bekeken. Er blijkt eigenlijk nog niet erg veel duidelijk naar concrete herbestemmingspistes. Laat ons hopen dat de stad ook hier de vuist balt en erfgoed in eigen beheer niet verder laat weg kwijnen.

Nieuws

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.

District zet M HKA in bloei: “Vergroenen maken we makkelijker dan ooit”

Op 23 april kleurde de gevel van het M HKA felgroen. Met een spectaculaire videoprojectie van weelderige klimplanten lanceerde districtsschepen Vincent Gysels de nieuwe producten in het ‘Buurt in Bloei’-pakket. Voor cd&v Antwerpen is de boodschap duidelijk: we investeren in een koelere, mooiere stad door de drempels voor onze inwoners om mee te vergroenen volledig weg te nemen.

Warmtenetten eindelijk op snelheid?

Het warmtenet op Nieuw Zuid — de wijk die als duurzaam paradepaardje van Antwerpen wordt gepresenteerd — draait al bijna tien jaar vrijwel volledig op aardgas. De infrastructuur ligt er klaar, maar de cruciale koppeling met groene restwarmte ontbrak. Cd&v stelde hierover reeds verschillende vragen aan schepen Karim Bachar: hoe lang zouden de bewoners die bewust kozen voor een duurzame woning nog afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen?