Actie loketwerking Hoboken

Publicatiedatum

Auteur

Caroline Bastiaens

Deel dit artikel

Op de jaarmarkt van Hoboken voerden we opnieuw actie tegen de halvering van de loketwerking.

De stad gooit haar dienstverlening grondig om. Van een loket in ieder district, wil de stad naar 4 regio-loketten in Deurne, Merksem, Antwerpen en Wilrijk. Hoboken, Berchem, Berendrecht-Zandvliet- Lillo, Borgerhout, Ekeren en Linkeroever krijgen enkel nog een loket met heel beperkte openingsuren. Daarnaast komen er een aantal onbemande contactpunten. Voor de stadsloketten in de districten betekent dit een halvering van de openingstijden. Dat terwijl de wachttijden op heel wat plekken nu al ontzettend oplopen.


We zijn koele minnaars van een te ver doorgedreven digitalisering van onze dienstverlening. Digitalisering is goed. Wie mee kan digitaal, zal in de toekomst zeer efficiënt geholpen worden. Maar we weten ook dat heel veel van de inwoners van de stad en de districten helaas niet altijd meekunnen. We dreigen nog meer Antwerpenaars los te laten door verregaand digitaal te gaan. De drempel wordt elke keer weer wat hoger gelegd. Sommige mensen kunnen daar al even niet meer over en anderen willen niet. Dat is ook hun recht.


Mensen hebben ook vaak uiteenlopende vragen over de dienstverlening van de stad. Vragen waarop ze online geen antwoord vinden, maar waarvoor een babbel aan het loket zoveel verschil kan maken. Hen moeten we nabijheid bieden. Met een vrije inloop voor inwoners met (acute) vragen.

Kortom: het nieuwe plan is voor ons een kille keuze voor een loketwerking op afstand. Wij willen een warme loketwerking, dichtbij de mensen.

Teken hier de petitie

Nieuws

Nassaubrug: wanneer leert Antwerpen dat een bordje geen communicatiebeleid is?

Wij bevroegen schepen Ken Casier deze week over de afsluiting van de Nassaubrug. De brug, in 2024 overgedragen door Port of Antwerp-Bruges aan de Stad Antwerpen, is een beschermd erfgoedmonument én een cruciale schakel voor voetgangers en fietsers op 't Eilandje. De afsluiting treft horecazaken en buurtbewoners hard, en dat lieten ze al duidelijk blijken in de pers.

District zet M HKA in bloei: “Vergroenen maken we makkelijker dan ooit”

Op 23 april kleurde de gevel van het M HKA felgroen. Met een spectaculaire videoprojectie van weelderige klimplanten lanceerde districtsschepen Vincent Gysels de nieuwe producten in het ‘Buurt in Bloei’-pakket. Voor cd&v Antwerpen is de boodschap duidelijk: we investeren in een koelere, mooiere stad door de drempels voor onze inwoners om mee te vergroenen volledig weg te nemen.

Warmtenetten eindelijk op snelheid?

Het warmtenet op Nieuw Zuid — de wijk die als duurzaam paradepaardje van Antwerpen wordt gepresenteerd — draait al bijna tien jaar vrijwel volledig op aardgas. De infrastructuur ligt er klaar, maar de cruciale koppeling met groene restwarmte ontbrak. Cd&v stelde hierover reeds verschillende vragen aan schepen Karim Bachar: hoe lang zouden de bewoners die bewust kozen voor een duurzame woning nog afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen?