Fietsen is niet alleen gezond, het is dé manier om vlot van A naar B te gaan in ’t Stad, zowel op korte als lange afstand. De files aan de verkeerslichten zijn echter soms langer voor fietsers dan voor de auto. Het aantal fietsers en gefietste kilometers blijft toenemen, maar de fietsinfrastructuur heeft een inhaalslag nodig: meer ruimte voor fietsers en meer ruimte voor veilige fietsinfrastructuur. Daar gaan we voor.
We voeren ons fietscomfortplan voor Koning Fiets in onze Stad verder uit
- Op hoofdassen krijgen snelle en kwaliteitsvolle fietsverbindingen prioriteit. We voorzien waar dit nog niet het geval is brede, vlakke fietspaden, afgeschermd van de weg. Zo willen we onder meer een breder en conflictvrij fietspad tussen de stations van Berchem en Antwerpen-Centraal. Het levert een sterke opwaardering van de F1- Fietsostrade tot in het centrum van Antwerpen.
- We voorkomen wachttijden en verbeteren de doorstroming voor fietsers door fietsbruggen en/of -tunnels aan de verschillende kruispunten van de Singel te bouwen.
- Snelle speedelecs fietsen op afzonderlijke snelfietsstroken op de Scheldekaaien en de Singel.
- We zetten verder in op duidelijkere fietsopstelvakken aan drukke kruispunten, om het fietsverkeer te stroomlijnen en fiets-fietsbotsingen te voorkomen.
- Fietsers staan centraal in het ontwerp van kruispunten. Zo voorzien we ongelijke oversteekplaatsen maximaal van ‘verhoogde fiets-kruispunten’, die dan als extra verkeersdrempel voor het autoverkeer dienen. Zo is het de auto die het niveauverschil verwerkt, niet de fietser.
- Na het fietsen moet elke fiets een veilige en comfortabele stalplaats vinden. We leggen vele grote en kleine fietsenstallingen aan verspreid over de stad, waardoor de belangrijkste tekorten versneld worden weggewerkt. Dit zowel bij grote trekpleisters in het centrum zoals De Keyserlei als in woonwijken en aan de districtscentra. Op heel wat plekken kunnen extra fietsnietjes voorzien worden op te kleine parkeerstroken of ongebruikte stukken verhard openbaar domein. Deze locaties brengen we gedetailleerd in kaart.
- Fietsstalplaatsen rusten we uit met publieke fietspompen, op drukke fietspunten voorzien we uitgebreidere stallingen met klein en toegankelijk te gebruiken werkmateriaal en laadpunten voor elektrische fietsen.
We maken van veiligheid een topprioriteit
- Verkeersveiligheid boven alles. Prioriteit nummer één is een veiliger verkeer voor iedereen, op het voetpad, op het fietspad en op de weg. Daarvoor wijken we nooit.
- Een netwerk is maar zo sterk als de zwakste schakel. Ook het fietsnetwerk kent missing links die afbreuk doen aan het geheel. Zo is er een aaneenschakeling van druk bereden fietsstraten en fietspaden tussen het Sint-Jansplein en den Dam, waar er op twee cruciale punten geen veilige oversteekmogelijkheid voorzien is. Of de fietsbrug in Merksem, waar fietsers beneden aan de Groenendaallaan op een druk kruispunt terecht komen dat helemaal niet voorzien is op de massa fietsers die er passeren en de bewegingen die zij maken. Dergelijke missing links en onveilige knooppunten pakken we prioritair aan.
We laten de fietsinfrastructuur meegroeien met de fietser
- We zetten digitale fietsdata in om pijnpunten te vinden, voor het maken van de noodzakelijke investeringen, en om tijdig capaciteitsuitbreidingen te voorzien.
- Meer fietspalen en -meetpunten geven een duidelijk inzicht in het fietsgebruik in Antwerpen en laten toe om de nodige infrastructuur te voorzien.
- We maken een fietsinventaris en -balans: we achterhalen hoeveel fietsers onze inwoners bezitten en gebruiken, om bij de heraanleg van straten en bij stadsontwikkelingsprojecten voldoende ruimte te kunnen voorzien voor het stallen van deze fietsen.
- We voorzien extra fietsstraten waar dit logisch is. Op deze manier versterken we het fietsnetwerk op strategische plaatsen. We vermijden wel om fietsstraten her en der aan te leggen waar deze geen meerwaarde of nodig zijn.
- De Schelde mag voor fietsers en voetgangers geen hindernis vormen. In het noorden van de stad komt een extra verbinding met de fietskoker van de Oosterweeltunnel. Maar ook in het zuiden dient de huidige fietserstunnel (de evacuatiekoker van de Kennedytunnel) te worden vervangen. We zijn ervan overtuigd dat de keuze voor de dure Scheldebrug hier niet de juiste keuze is. Aangezien de geplande brug meermaals per dag lange tijd zal openstaan, biedt ze geen kwaliteitsvolle fietsverbinding waar gebruikers altijd op kunnen rekenen. Er zijn alternatieven die beter uitvoerbaar, permanent beschikbaar en minder ingrijpend zijn voor de scheepvaart en het onderliggend economisch weefsel.
- De fietsbus is een cruciale schakel voor heel wat pendelaars in de haven. Zolang er geen vaste en vlotte verbinding is om de Schelde in de haven over te steken, blijven we de werking van de fietsbus door de Liefkenshoektunnel steunen.
We breiden het gebruik van deelsystemen uit
- De Antwerpse deelfietsen blijven een schot in de roos. De Velo’s zijn de meest gebruikte en gekende deelfietsen in de stad. We zorgen voor opwaardering van de Velo’s zodat ze de kwaliteit leveren van een betrouwbare stadsfiets, waarbij we open blijven staan voor nieuwe fietsdeelsystemen in de toekomst. We pleiten voor de verdere uitrol van de Vélo’s in Ekeren. Voor Berendrecht-Zandvliet-Lillo willen we het elektrisch deelfietsensysteem zoals Donkey Republic verder versterken. Het deelfietsensysteem voor bakfietsen breiden we ook verder uit. Dit is onder andere nuttig voor mensen zonder wagen die grotere aankopen moeten doen.
- We onderzoeken het systeem van de elektrische deelbakfiets. Het huidige systeem is een succes, maar kent zijn beperkingen doordat het geen free-floating systeem is. Dezelfde fiets moet dus terug naar dezelfde plaats. Heel wat mensen huren echter deze bakfiets voor één specifieke verplaatsing, en zijn daarna gedwongen om de fiets terug te brengen. We onderzoeken hoe we dit systeem verder kunnen uitbouwen.
- Veel bedrijven hebben tegenwoordig hun eigen fietsleasing, maar we willen dit verder aanvullen met de uitrol van het elektrisch fietsdeelsysteem in de haven. Zo zijn werknemers vlot verzekerd van een fiets om de laatste kilometer(s) naar hun bedrijf af te leggen.
- Deelsteps zijn niet meer weg te denken uit de stad. Ze zijn ondertussen een deel van de modal shift en van een gezonde mobiliteitsmix. Hoewel deelsteps naast een lust ook vaak een last kunnen zijn, is dit geen reden om ze te verbieden. We moeten het gebruik van dergelijke steps wel beter handhaven. Hierbij kijken we naar de vele verdwaalde en rondslingerende steps, als ook het gevaarlijk rijgedrag.