Gepubliceerd

Deel dit standpunt

Voetpaden moeten veilig zijn. Ze moeten uitnodigen tot meer wandelen en mogen geen obstakel zijn om het huis te verlaten, zoals dat vandaag voor ouderen, minder mobielen of voor gezinnen met jonge kinderen vaak het geval is. Kortom, mensen moeten onbezorgd en veilig kunnen gaan en staan waar ze willen. Daarom kiezen wij naast Koning Fiets voor Keizer Voetganger!

We maken van onze stad een échte voetgangersstad

  • Meten is weten. Elk voetpad in Antwerpen krijgt een score voor toegankelijkheid: de voetpadscore. Op deze manier krijgen we een objectief beeld over de staat van de voetpaden. Zo helpen we de verbetering van onze voetpaden prioriteren.
  • Elk jaar krijgt één district de titel van ‘het voetgangersvriendelijke district van ’t Stad’, naar analogie van de verkiezing van ‘fietsvriendelijke gemeente van Vlaanderen. Het stimuleert onze stads- en districtsbesturen om in te zetten op een voetgangersbeleid.

We verzekeren de veiligheid van onze Stappers

  • Alle voetpaden moeten tegen 2030 biljartvlak en voldoende breed zijn. Elk voetpad moet vrij zijn van losliggende tegels of onnodige hellingen.
  • De minimumbreedte van voetpaden moet ten allen tijden vrij zijn van straatmeubilair en obstakels zoals elektriciteitskasten, zodat voetgangers zich veilig en gemakkelijk kunnen verplaatsen.
  • We breiden voetgangersgebieden uit, maar houden deze toegankelijk door middel van verdwijnpaaltjes met nummerplaatherkenning.

We zorgen voor orde en netheid op onze straten

  • Een voetpad is geen werfzone. Elk voetpad mag niet meer dan één keer op twee jaar tijd open komen te liggen. Nutsbedrijven die werken uitvoeren en daarbij voetpaden openbreken, moeten hun werken beter op elkaar afstemmen. Communicatie hierover wordt verbeterd, zowel voor als tijdens de werken.
  • Er moeten alternatieven gezocht worden voor de uitdagingen van vandaag, dus ook voor het parkeren van deelsteps en voor het opbergen van laadkabels. We zijn niet tegen deelmobiliteit en al zeker niet tegen de vergroening van ons wagenpark. Maar daar mag de voetganger en de staat van de voetpaden niet de dupe van zijn. We voeren strenge regels in voor het parkeren van deelsteps om hinder en rondslingerende steps te voorkomen in de stad. 

Gerelateerde standpunten