Cd&v Antwerpen ziet liever geen extra snelweg A102 aangelegd. Deze snelweg zou de E19 in Ekeren-Merksem en de E313 aan het rondpunt van Wommelgem verbinden en is onderdeel van het Toekomstverbond. Volgens cd&v kan het budget voorzien voor deze snelweg beter gebruikt worden om het openbaar vervoer in Antwerpen te verbeteren en meer overkappingen op en rond de Antwerpse Ring te voorzien.
In 2017 werd het Toekomstverbond afgesloten, een akkoord tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen (stRaten-generaal, Ademloos en Ringland). Eén van de vier onderdelen van het Toekomstverbond is het Haventracé. Hierin worden de Liefkenshoektunnel en de noordelijke A12 opgewaardeerd, en een nieuwe snelweg gebouwd tussen de A12/E19 in het noorden en de E313/E34 in het zuiden. Deze snelweg, de A102, loopt door Merksem, Schoten, Deurne naar Wommelgem.
Twijfels bij het nut van de A102
Deze A102 werd inmiddels veelvuldig bestudeerd en maakt momenteel deel uit van het complex project De Nieuwe Rand. Hierin zitten burgerbewegingen, overheden en ontwerpgroepen samen om de leefbaarheid in de brede regio in het noorden en oosten van Antwerpen te verzoenen met de infrastructuurwerken op de A12 noord, A102 en E313. Volgens Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer, is het moment gekomen om een beslissing te nemen over deze A102. In de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement van 19 oktober 2023 pleitte hij om de A102 uit de plannen te schrappen: “Het werk dat door overheden en middenveld wordt uitgevoerd in het complex project De Nieuwe Rand is bijzonder waardevol. De versterking van de A12 noord en E313 Antwerpen-Ranst is essentieel voor een betere mobiliteit. De vele leefbaarheidsprojecten die in de regio werden uitgetekend kunnen enkel een gunstige impact hebben op de regio. Maar over de aanleg van de A102 blijft veel onduidelijkheid bestaan. Is deze wel echt nodig en draagt deze wel bij voor de leefbaarheid in het noorden van de stad?"
Volgens Pieter De Cock, Merksemnaar en jongerenvoorzitter van cd&v Antwerpen, had de A102 nut gehad indien deze werd aangelegd voordat het Viaduct van Merksem werd afgebroken. Maar een eventuele aanleg zou pas plaatsvinden na de afbraak van het viaduct en aanleg van de nieuwe Antwerpse Ring. Als alle infrastructuurwerken uitgevoerd worden zoals ze nu gepland zijn, valt het nut van een A102 echter te betwijfelen.
Inzetten op openbaar vervoer en leefbaarheidsprojecten
Van de Wauwer: “Het nut van deze snelweg valt inmiddels sterk te betwijfelen, niemand zit hier echt op te wachten. Tegelijk hypothekeert deze snelweg een hoop andere zaken. Zo kunnen we geen tot amper overkappingen voorzien op de E313 tussen het rondpunt van Wommelgem en de Antwerpse Ring, bijvoorbeeld aan het Rivierenhof, gewoon omdat de A102 in de toekomst naadloos moet kunnen aansluiten op de E313. En dan hebben we het nog niet gehad over het monsterbudget dat voor deze snelweg nodig is en nog niet voorzien is.”
Volgens cd&v Antwerpen is er heel wat te winnen door dit deel van het Toekomstverbond niet langer te voorzien. Het komt de omgeving ten goede uit, een extra snelweg valt weg waardoor open ruimte behouden kan worden. Het komt de buurtbewoners ten goede, zij zien een nieuwe snelweg in hun achtertuin verdwijnen en de weg wordt opengezet naar meer leefbaarheidsprojecten in hun buurt, zoals een overkapte E313. En het komt de Vlaamse overheid goed uit, er moet geen nieuwe snelweg gebouwd worden waardoor weer budget vrijkomt dat aan leefbaarheid en niet aan asfalt besteed kan worden. Van de Wauwer: “Dit budget kan gebruikt worden om het openbaar vervoer in en rond Antwerpen te verbeteren en om extra leefbaarheidsprojecten te financieren. In dit verhaal zijn enkel winnaars. Ik doe hier een warme oproep om de kosten-baten van de aanleg van deze snelweg heel goed te overdenken.”