Gepubliceerd

Deel dit standpunt

We investeren in schoolinfrastructuur en een veilige en gezonde schoolomgeving voor iedereen

  • We zetten volop in op schoolstraten, voor zover scholen niet op hoofdassen gelegen zijn. Dit maakt de schoolomgeving veiliger. Voetgangers en fietsers kunnen tot aan de schoolpoort komen, terwijl automobilisten een stukje moeten wandelen. Onderzoek toont aan dat kinderen op de fiets minder vervuilde lucht inademen dan in de auto. Bovendien geven we zo het goede voorbeeld: eens een fietser, altijd een fietser! De realisatie van schoolstraten gebeurt in overleg met buurtbewoners, scholen en ondernemers.
  • De kleinsten in onze stad hebben recht op een groene en gezonde buitenruimte. De groendienst van de stad zet de laatste nog verharde speelplaatsen van scholen om in groene parken en speeloases en zorgt voor het beheer. Zo krijgen kinderen een gezonde leeromgeving en kunnen scholen zich concentreren op hun kerntaak, namelijk het beste onderwijs voor onze kinderen aanleveren.
  • Op school moeten onze kinderen zich veilig en aanvaard voelen, ongeacht hun sociale achtergrond of genderidentiteit. We ondersteunen scholen bij het bespreekbaar maken van diverse onderwerpen en werken samen met organisaties en initiatieven die hierover in gesprek gaan met scholen. Scholen moeten veilige omgevingen zijn waar alle kinderen, ongeacht hun achtergrond of genderbeleving, zich thuis voelen, en waar openheid en respect centraal staan.
  • We geven het goede voorbeeld op vlak van toegankelijkheid. Het kan niet zijn dat leerlingen met een fysieke beperking niet tot in hun klaslokaal geraken. Waar dit het geval is, zorgen we ervoor dat de leerling(en) in kwestie zich wél zelfstandig binnen de school kunnen verplaatsen. Bij het bouwen van nieuwe scholen of renovatiewerken pleiten we voor integrale toegankelijkheid.

We zetten in op de betrokkenheid van ouders en stadsgemeenschappen

  • We zetten in op meertalige communicatietools in het Stedelijk Onderwijs. Bezoek van vertrouwenspersonen en brugfiguren uit verschillende gemeenschappen biedt ouders laagdrempelige antwoorden op vragen over welzijn en opvoeding. De betrokkenheid van de ouders is immers essentieel voor een succesvolle schoolloopbaan van kinderen.
  • We stimuleren ouders om hun kinderen naar de kleuterschool te sturen. Samen met Kind en Gezin werken we aan 100% kleuterparticipatie. Zo nemen we vanaf de start van de eerste kleuterklas mogelijke drempels weg voor kleuters en hun ouders.

We gaan de strijd aan tegen schooluitval

  • In 2022 verliet 24% van de jongeren in Antwerpen het middelbaar onderwijs zonder diploma. Dergelijke ongekwalificeerde uitstroom is een groot probleem. Er lopen her en der projecten rond schooluitval, maar deze staan vaak op losse schroeven en geven weinig resultaten. Het is tijd om dit probleem structureel aan te pakken en de krachten te bundelen. We bouwen succesvolle projecten structureel uit, zowel rond schoolkeuze als rond het verhogen van gekwalificeerde uitstroom. Dat doen we samen met de onderwijssector, het werknemersveld en de stad. Initiatieven zoals het VOKA Talentcenter kunnen een structurele bijdrage leveren aan het verkleinen van de ongekwalificeerde uitstroom.

We pakken de sociale problematiek in scholen aan

  • We accepteren geen lege brooddozen in scholen, maar kiezen ook niet voor lapmiddelen. Als een kind structureel zonder eten naar school komt, is er vaak een onderliggende problematiek thuis. We willen deze problematiek aanpakken, niet verdoezelen door gratis maaltijden uit de delen. De school heeft hier een signaalfunctie: ze dient het CLB en OCMW in te schakelen. De sociale diensten van de stad, samen met buurtorganisaties, moeten met deze signalen aan de slag om de oorzaak van het probleem, zoals financiële problemen of een moeilijke thuissituatie, aan te pakken.
  • Antwerpen heeft een Sociaal Fonds dat gebruikt kan worden voor schooluitstappen wanneer ouders moeilijkheden hebben met het betalen van de schoolfactuur. Enkel scholen op het Antwerps grondgebied kunnen hier gebruik van maken. Evenwel zijn er heel wat Antwerpse scholieren uit een precaire gezinssituatie die niet schoollopen in de stad Antwerpen (al dan niet door een gebrek aan scholen in de eigen buurt). We maken daarom van deze ondersteuning voor schooluitstappen een persoonsgebonden recht in plaats van een grondgebonden recht. Zo heeft elke Antwerpse scholier recht op schooluitstappen.

We gaan voor de optimale benutting van schoolinfrastructuur

  • We stellen schoolinfrastructuur, zoals speelplaatsen, turnhallen en klaslokalen, ook open na de schooluren. Zo kunnen we het tekort aan lokalen voor jeugdbewegingen en jongerengroepen oplossen. Scholen kunnen het zenuwcentrum van de buurt worden, waar jongeren ruimte vinden voor sport, cultuur, feest en huiswerkbegeleiding. Dit vraagt om een overtuigende voortrekkersrol van het Stedelijk Onderwijs.

Gerelateerde standpunten